به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۶

اعتراض‌ به فقر و استبداد مذهبی به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد

خبرها و گزارش های تصویری پراکنده در شبکه های اجتماعی حاکی از آن است که برغم تدابیر شدید امنیتی اعتراض ها و تظاهرات عمومی علیه فقر و گرانی و استبداد مذهبی در ایران به سرعت به دیگر شهرهای ایران از جمله کرمانشاه سرایت کرده است. در کرمانشاه، شیراز و برخی دیگر شهرها تظاهرکنندگان در شعارهایشان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده اند و مستقیماً رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله خامنه ای را هدف اعتراض های خود قرار داده اند.
آنان از جمله در شعارهایشان گفته اند : "ملت گدایی می کند، آقا خدایی می کند" یا "ملت گدایی می کند، آخوند خدایی می کند"، "سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن"، "یا مرگ یا آزادی"، "پلیس برو دزد را بگیر".
رسانه های دانشجویی در داخل کشور بعضاً نوشته اند که حکومت عملاً در برخی شهرها از جمله تبریز، کرمان و تهران وضعیتی مشابه حکومت نظامی ایجاد کرده است و با مستقر کردن پلیس ضدشورش در میدان ها و معابر عمومی می کوشد مانع از برگزاری تجمعات اعتراضی مردم بشود.
با این حال، تجمعات اعتراضی امروز در بسیاری از دیگر از شهرهای کشور از جمله قوچان، قم، رشت، اصفهان، خرم آباد برگزار شد. شرکت کنندگان در تظاهرات بعضاً از نیروی انتظامی می خواستند که به صفوف تظاهرکنندگان بپیوندند.
در این حال، دادستان مشهد، حسن حیدری، گفته است که دست کم ۵٢ نفر در جریان اعتراض های خیابانی روز پنجشنبه در این شهر دستگیر شده اند. او افزوده است که علت این دستگیری ها شعارهای به گفتۀ او "ساختارشکنانه" و "تُند" علیه نظام اسلامی است که از سوی تظاهرکنندگان سر داده شد.
رادیو فرانسه