به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۲۸، ۱۳۹۶

اسد انحصار بازسازی شبکه انرژی سوریه را به روسیه سپرد و کردها را «خائن» نامید

بشار اسد در دیدار با دیمیتری روزوگین شبکه انرژی سوریه را به روسیه سپرد

فقط سپاه پاسداران به بازسازی سوریه به عنوان یک منبع درآمد چشم ندوخته است. روسیه هم سخت در پی به دست آوردن انحصار شبکه انرژی روسیه است. برای گفت‌وگو درباره این موضوع دیمیتری روگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه دوشنبه ۱۸ دسامبر به پایگاه هوایی حمیمیم در بندر لاذقیه رفت که با بشار اسد، رئیس جمهوری عربی روسیه ملاقات کند. پایگاه هوایی حمیمیم و پایگاه دریایی طرطوس در خاک سوریه واقع شده‌اند اما با یک قرارداد ۹۹ ساله به روسیه تعلق گرفته‌اند. در این پایگاه و در ملاقات با روگوزین بود که بشار اسد از کردهای سوریه به عنوان مشتی خائن نام برد و خشم کردها را برانگیخت.
۹ آبان بعد از به پایان رسیدن نشست‌های آستانه، دولت روسیه از بیش از ۳۰ گروه مخالف اسد دعوت کرد که در «کنگره گفت‌وگوی ملی» سوریه که بدیلی‌ست برای مذاکرات صلح ژنو شرکت کنند. روسیه برای نخستین بار از کردهای سوریه هم رسماً برای شرکت در این مذاکرات دعوت کرده و کردها هم استقبال کرده‌اند. دولت بشار اسد و دولت ترکیه اما با شرکت کردهای شمال سوریه در این مذاکرات مخالف‌اند. پیش از برگزاری این رویداد، بشار اسد در پایگاه حمیمیم از فرصت استفاده کرد و کردهای شمال سوریه را که تحت حمایت آمریکا موفق شدند گزوه دولت اسلامی (داعش) را از رقه بیرون کنند و کنترل این شهر را به دست بگیرند «خائن» خواند:
«وقتی از کردها صحبت می‌کنیم، در واقع فقط از کردها حرف نمی‌زنیم. همه کسانی که با یک کشور بیگانه همکاری می‌کنند خائن‌اند. و ما الان می‌بینیم که آن‌ها با آمریکایی‌ها همکاری دارند.»
نیروهای دموکراتیک سوریه که ائتلافی‌ست از کردهای شمال سوریه و مخالفان بشار اسد، کنترل حدود ۲۵ درصد شمال سوریه را در دست دارند.
به گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی نیروهای دکوکراتیک سوریه سخنان بشار اسد در پایگاه حمیمیم را بی‌پاسخ نگذاشته است:
«این حکومت …. حکومت اسد به تنهایی کلمه “خیانت” را معنی می‌کند. اگر سوری‌ها دست این حکومت را باز بگذارند، به تجزیه کشور هم تن می‌دهد که البته ارتش سوریه آن را نخواهد پذیرفت.»
در هر حال، دیدار دیمیتری روگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه با بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه در پایگاه حمیمیم بی‌ثمر نماند: سوریه موافقت کرد که به طور انحصاری بازسازی شبکه انرژی خود را به روسیه بسپرد. بخشی از بازسازی شبکه برق سوریه به قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران سپرده شده است.
خط لوله گاز که از خاک سوریه می‌گذرد قرار است به جای گاز قطر، گاز ایران را به اروپا منتقل کند. شرکت گازپروم احداث این خط لوله را به عهده گرفته و پایگاه دریایی طرطوس هم که به روسیه تعلق دارد تأمین امنیت آن را به عهده گرفته است. گازپروم همچنین با اسرائیل به توافق رسیده که احداث تاسیسات مربوط به گاز طبیعی مایع در اسرائیل و انتقال گاز اکتشاف شده به اروپا را به عهده بگیرد. روسیه هم اکنون درصدد است که توزیع گاز مایع قبرس را نیز در دست بگیرد.

به همین دلیل خط لوله گاز ایران نیز برای روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

رادیو زمانه