به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۶

حسین شاه‌‌حسینی عضو با سابقه «جبهه ملی» درگذشت

حسین شاه‌حسینی 
حسین شاه‌حسینی، عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران در سن نودسالگی بر اثر بیماری ریوی در تهران درگذشت. 
شاه‌حسینی در دولت موقت ، معاون مرحوم مهدی بازرگان و نخستین رئیس سازمان تربیت بدنی و رئیس کمیته ملی المپیک پس از انقلاب بود که تا دولت شهید رجایی مسئولیت ریاست سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک را هم بر عهده داشت.

وی فرزند شیخ زین‌العابدین نوری شاه‌حسینی تحصیلات دوره متوسطه را در مدرسه یگانه در سرچشمه تهران گذراند و بعدتر به دلیل فعالیت‌های سیاسی از دبیرستان‌های علمیه و دارالفنون اخراج شد و به هنرستان رفت تا در نهایت بعد از فارغ‌التحصیلی در هنرسرای عالی، تحصیلاتش را در رشته شیمی ادامه دهد.

نخستین فعالیت‌های سیاسی شاه‌حسینی در جلسات پدرش، شیخ زین‌العابدین شاه حسینی شکل گرفت. این فعالیت‌ها با تشکیل «سازمان نظارت بر آزادی انتخابات» توسط دکتر مصدق همزمان بود. 
با تشکیل جبهه ملی شاه‌حسینی فعالیت‌هایش را در این سازمان ادامه داد. او پس از کودتای ۲۸ مرداد جزو نخستین فعالان و بنیانگذاران نهضت مقاومت ملی بود. همین فعالیت‌ها باعث شد که پس از چند بار دستگیری از دانشگاه اخراج شود.

«هفتاد سال پایداری؛ خاطرات حسین شاه‌حسینی» به کوشش امیر (بهروز) طیرانی یکی از دو کتابی است که از خاطرات شاه‌حسینی منتشر شده است. 

«احترام آزادی»  درگذشت این فعال پرسابقه جبهه ملی را به همه ملیون آزادیخواه، دوستداران دکتر مصدق و خانواده ایشان  تسلیت می گوید.

مراسم تشییع پیکر زنده یاد حسین شاه حسینی 
مراسم تشییع قرار است سه شنبه پنجم دی ماه ۱۳۹۶ از  ساعت ۷ صبح از درب منزل ایشان  به سمت  بهشت زهرا قطعه ۴۹ برگذار شود.