به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۰۳، ۱۳۹۶

'رضا شهابی در زندان دو بار سکته کرده است'

نزدیکان رضا شهابی، فعال کارگری زندانی در ایران، می‌گویند آقای شهابی در زندان سکته مغزی کرده و وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد.
ستار رحمانی، فعال کارگری، به بی‌بی‌سی فارسی گفت خانواده آقای شهابی در ملاقات اخیر با او متوجه شده‌اند که او "تا کنون دو سکته مغزی داشته و قسمت چپ لب کچ شده و موقعی که راه می‌رود می‌‎لنگد."
آقای رحمانی گفت: "مجموعه این شرایط نشان می‌دهد که وضعیت رضا شهابی بسیار وخیم است."
به گفته این فعال کارگری "رضا شهابی نیاز به دکتر دارد و اگر او را در زندان نگه دارند احتمال خطر مرگ او بیشتر می شود و این برای جامعه کارگری فاجعه است."
رضا شهابی در سال ۱۳۸۹ به شش سال زندان محکوم شد و پس از مدتی حبس با مرخصی پزشکی آزاد شد. او تابستان امسال دوباره زندانی شد و به گفته نزدیکانش دادستانی کل مرخصی او را "غیبت" محسوب کرده است.
هفته گذشته ربابه رضایی، همسر رضا شهابی، به ایلنا گفت در ملاقاتی که با آقای شهابی داشته مطلع شده که او "سکته خفیف " کرده است.
امروز هم سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که در آخرین ملاقات علائم سکته جدید در او دیده شده است: "پلک چشم چپ بی اراده بسته شده، از چشم چپ بی‌اراده اشک می‌آید، سمت چپ لب هایش کج شده، موقع راه رفتن پای چپ را روی زمین می‌کشد، نیمه چپ صورتش ورم کرده و بی‌حس است و در زیر چشمشش فرو رفتگی ایجاد شده است."
به گفته ستار رحمانی، در حالی که پزشکان گفته‌اند رضا شهابی باید در بیمارستان بستری شود، مسئولان زندان اجازه نداده و او را به زندان بازگرداندند.
چندی پیش رئیس قوه قضاییه ایران رضا شهابی را متهم کرد که "سرپل منافقین در ایران بوده و از منافقین پول دریافت می‌کرده است."
مقام‌های ایرانی به سازمان مجاهدین خلق "منافقین" می‌گویند و پیش از این ارتباط با مجاهدین خلق به عنوان اتهامی برای رضا شهابی مطرح نشده بود.
رضا شهابی یکی از فعالان سندیکای شرکت واحد بود که یکی از معدود تشکل‌های کارگری مستقل از حکومت در ایران است. در سال‌های اخیر بسیاری از فعالان این سندیکا از کار اخراج شده و به زندان افتاده‌اند.
افشین اسانلو، فعال کارگری و برادر منصور اسانلو (از رهبران سابق سندیکای واحد)، در سال ۱۳۹۲ در زندان درگذشت. علت مرگ آقای اسانلو "سکته قلبی" اعلام شد.
فعالان حقوق بشر بارها هشدار داده‌اند که مقام‌های ایرانی دسترسی مناسبی به امکانات درمانی را برای زندانیان فراهم نمی‌کنند و این مساله برای زندانیان خطر جانی دارد.