به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۶

فائزه هاشمی: در بدن پدرم ۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو پیدا شد

در آستانه سالگرد مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، برخی از اعضای خانواده او در گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی از ابهام‌های موجود در پرونده رسیدگی به فوت او سخن گفته‌اند.
فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، شنبه ۲۵ آذرماه در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» ادعا کرد که در پیکر پدرش بیش از ۱۰ برابر حد مجاز مواد رادیواکتیو پیدا شده است.

فائزه هاشمی در این گفت‌و‌گو به شرح بررسی پرونده فوت رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی ایران پرداخت و با اعلام خبر بالا گفت که «در بدن مادر سه برابر حد مجاز و در بدن خواهرم فاطمه نیز یک برابر [بیش از] حد مجاز رادیواکتیو بوده است.»
به گفته دختر رفسنجانی، شورای عالی امنیت ملی تأکید کرده که علت فوت مواد رادیواکتیو نبوده اما از منشاء این مواد رادیواکتیو نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده است. او درباره سرنوشت این پرونده در شورای عالی امنیت ملی نیز گفت:
«درباره اینکه این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شده است یا خیر اطلاعی به ما ندادند اما از صحبت های اعضای شورای عالی امنیت ملی در آن جلسه اینطور بر می آمد که پرونده از نظر آنان مختومه شده است».
اکبر هاشمی رفسنجانی، یکشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵ در بیمارستان‌ شهدای تجریش درگذشت. پس از آن شایعات متعددی درباره چگونگی مرگ او منتشر شد، هرچند علت رسمی مرگ ضایعه قلبی عنوان شده بود.
پیکر هاشمی رفسنجانی دو روز پس از مرگ بدون انجام کالبدشکافی به خاک سپرده شد.
محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی نیز شنبه در گفت‌وگویی با روزنامه شهروند علت مرگ را «ایست قلبی» خواند، اما گفت که «کسی علت ایست قلبی را اعلام نکرد.»
او در پرسشی درباره پیگیری‌های انجام‌شده درباره علت ایست قلبی پاسخ داد:
جوابی نگرفتیم، یعنی جواب پزشکی یا علمی از این قضیه نگرفتیم که ببینیم علت ایست قلبی چه بوده است، چون کالبدشکافی هم انجام نشد، بنابراین برای ما علت ایست قلبی نامشخص است.
فائزه هاشمی چندی پیش نیز در مصاحبه ویدئویی با وب‌سایت «تاریخ ایرانی» گفته بود که مرگ پدرش به نظر او و خانواده «مشکوک» بوده است.
وصیتنامه هاشمی رفسنجانی نیز یکی دیگر از موضوعات جنجالی ماجرای فوت او است. خانواده هاشمی اعلام کرده‌اند که وصیت‌نامه جدید رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام همراه با برخی دیگر از اسناد گم شده است و آنها تنها نسخه‌ای قدیمی‌تر از وصیت‌نامه را در اختیار دارند.
محمد هاشمی شنبه در گفت‌وگو با شهروند دراین‌باره با اعلام اینکه به طور قطع نمی‌داند آیا وصیت‌نامه‌ای وجود داشته یا نه، توضیح داد که «اسناد و مدارک احتمالا بعد از ارتحال ایشان بعضا جابه‌جا شده باشد و ما اطلاعی نداریم. در خانه که ندیدیم. در دفتر کار هم ما در جاهایی که می‌شد، نگاه کردیم؛ نبود.»

پس از مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، تعدادی از اعضای خانواده او ممنوع‌الخروج شدند. علت این ممنوع‌الخروجی نیز اعلام نشد.
رادیو زمانه