به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۸

آسوشیتدپرس: یک نفتکش اماراتی در تنگه هرمز ناپدید شده

 یک مقام اماراتی: کشتی ما نیست
وزارت خارجه ایران: نفتکش خارجی توقیف نشد، نقص فنی داشت
یک نفتکش اماراتی به نام "ریاح" چند روز قبل در هنگام عبور از تنگه هرمز مسیر خود را تغییر داد و سپس ارسال اطلاعات مربوط به مختصات جغرافیایی خود را متوقف کرد.
به گزارش ایرنا؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه گزارش داد: اگر چه فعلاً مشخص نیست که برای نفتکش اماراتی که با پرچم پاناما حرکت می کرد چه اتفاقی افتاده است؛ اما با گذشت چند روز از توقف ارسال اطلاعات مختصات جغرافیایی از سوی این تانکر نفتی، احتمال گم شدن آن رو به افزایش است.

تغییر مسیر این نفتکش پس از ساعت ۲۳.۰۰ روز شنبه گذشته به وقت محلی اتفاق افتاده است.

نفتکش ۵۸ متری (۱۹۰ فوت) ریاح معمولاً از دوبی یا شارجه به سمت ساحل غربی امارات حرکت می کرد و با گذشت از تنگه هرمز به بندر الفجیره در ساحل شرقی این کشور می رفت.

مقام اماراتی: کشتی مفقود شده در تنگه هرمز اماراتی نیست

به گزارش فارس،‌ یک مقام اماراتی ساعاتی پس از انتشار خبر مربوط به ناپدید شدن کشتی نفتکش کشورش در تنگه هرمز، آن را تکذیب کرد.

عصر ایران 
وزارت خارجه ایران: نفتکش خارجی توقیف نشد، نقص فنی داشت

سخنگوی وزارت خارجه ایران بامداد چهارشنبه ۲۵ تیر تأیید کرد که یک فروند نفتکش خارجی در یکی از بندرهای ایران پهلو گرفته است. سید عباس موسوی درباره جزئیات سکوت کرد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تأیید کرد که این نفتکش در یکی از بندرهای ایران پهلو گرفته است:
«یک نفتکش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که طبق مقررات بین‌المللی نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و توسط یدک‌کش به سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم روی آن صورت پذیرد. جزئیات بیشتر متعاقبا اعلام می‌شود.»

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نام او اعلام نشده بود در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس احتمال داده بود که نفتکش مفقود شده به دلیل نقص فنی به آب‌های سرزمینی ایران کشانده شده باشد. نکته در ابهام این است که ترانسپوندر نفتکش ریاح خاموش بود.

امارات متحده عربی ابتدا درباره نفتکش ریاح سکوت کرده بود اما شامگاه گذشته یک مقام اماراتی تأیید کرد که ترانسپوندر نفتکش ریاح خاموش شده اما پیش از آن اعلام خطر نکرده است. این مقام اماراتی به آسوشیتدپرس گفت که این کشور همراه با شرکایش در منطقه موقعیت نفتکش پنجاه و هشت متری ریاح را زیر نظر دارد.

از اطلاعاتی که از سیستم ناوبری ترانسپوندر این نفتکش مخابره شده چنین برمی‌آید که نفتکش امارات شنبه گذشته وارد آب‌های سرزمینی ایران در حوالی جزیره قشم شد که خود را به بندر شرجه امارات برساند و در آنجا پهلو بگیرد.

کاپیتان رنجیب راجا از موسسه رفینیتو که اطلاعات صدور نفت را گرد می‌آورد به آسوشیتدپرس گفته است که نفتکش مفقود شده در سه ماهی که از سفر دریایی‌اش می‌گذرد، هرگز ترانسپوندر خود را خاموش نکرده بود.

رادیو زمانه