به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۵، ۱۳۹۸

مایک پمپئو: پیشنهاد مصاحبه با تلویزیون ایران را خواهم پذیرفت

مایک پمپئو به روزنامه واشنگتن‌پست گفت همان‌طور که محمدجواد ظریف با تلویزیون‌های آمریکایی صحبت می‌کند، او نیز گفت‌وگو با تلویزیون جمهوری اسلامی را خواهد پذیرفت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که شروط حسن روحانی برای گفت‌وگو با آمریکا، مشابه پیشنهادی است که به دولت قبلی آمریکا داده شد و اگر تلویزیون جمهوری اسلامی از او برای مصاحبه دعوت کند، او چنین پیشنهادی را خواهد پذیرفت.

وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که در چنین مصاحبه‌ای به مردم ایران خواهد گفت: «ما به مردم ایران اهمیت می‌دهیم و حامی آن‌ها هستیم و متوجهیم که تئوکراسی انقلابی حاکم بر ایران براساس منافع مردم این کشور عمل نمی‌کند.»

پمپئو در این مصاحبه به صدور ویزا برای محمدجواد ظریف و حضور او در نیویورک هم اشاره کرد. به گفته وزیر خارجه آمریکا، ظریف و هیئت ایرانی «تنها می‌توانند بین مقر سازمان ملل و محل اقامت‌شان و همچنین اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل رفت و آمد داشته باشد.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرده است که وقتی دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌‌توانند در تهران حضور داشته باشند، دلیلی برای تردد آزادانه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در ایالات متحده هم وجود ندارد.

پمپئو در این گفت‌وگو، به سخنان اخیر حسن روحانی هم اشاره کرده است که گفته بود ایران در صورت لغو تحریم‌های آمریکا حاضر به مذاکره با این کشور است.

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده، سخنان روحانی «مشابه پیشنهادی است که قبلا به جان کری و باراک اوباما هم داده شد.» پمپئو اضافه کرد که تصمیم نهایی از سوی پرزیدنت ترامپ گرفته می‌شود، اما «دولت قبلی آمریکا هم مسیر مشابهی را طی کرد که در نهایت به برجام ختم شد؛ معاهده‌ای که هم از سوی پرزیدنت ترامپ و هم من، یک فاجعه قلمداد می‌شود.»

صدای آمریکا