به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۸

مصاحبه با یک کارشناس اسرائیلی :

جنگ با ایران در ماه های آینده خطری جدّی است
راز زیمت
"راز زیمت" کارشناس مسائل ایران در "مؤسسۀ مطالعات امنیت ملی" اسرائیل معتقد است که با افزایش تنش های جاری در مناسبات تهران و واشنگتن خودداری فعلی آمریکا از به کارگیری گزینۀ نظامی طی ماه های آینده ضعیف تر و خطر درگیری نظامی میان دو کشور قوّی‌تر خواهد شد.

"راز زیمت" Raz Zimmt پژوهشگر ارشد "مؤسسۀ مطالعات امنیت ملی" اسرائیل در گفتگو با خبرنگاران "رادیو بین المللی فرانسه" (بخش فارسی)، روزنامۀ "لوموند" و هفته نامۀ "لوپوئن" ملاحظات خود را دربارۀ تنش های کنونی در مناسبات آمریکا و ایران در منطقه و پی آمدهای آنها ارایه کرده است.

"راز زیمت" در این گفتگوی اختصاصی تأکید کرده است که سخنان او نه موضع دولت اسرائیل، که اظهارنظرهای وی به عنوان پژوهشگر مسائل ایران است. با این حال "راز زیمت" از جمله نادر پژوهشگران مسائل ایران در اسرائیل است که نظرات اش از سوی دولت این کشور مورد توجه قرار می گیرد.

"زیمت" در این گفتگوی اختصاصی اظهار داشته که برخلاف برخی ارزیابی‌ها، بنیامین نتانیاهو خواستار درگیری نظامی با ایران نیست، به ویژه اینکه نخست وزیر اسرائیل می داند که درگیری نظامی با ایران به منزلۀ رویارویی با گروه های مسلح تحت حمایت تهران نظیر حزب الله لبنان نیز هست.

به گفتۀ "راز زیمت" اسرائیل در صورتی به مقابلۀ نظامی با حزب الله لبنان روی خواهد آورد که جمهوری اسلامی ایران بخواهد آن را علیه اسرائیل به کار بگیرد. 
به گمان پژوهشگر اسرائیلی، دولت اسرائیل برنامه های اتمی و موشک های بالستیکی تهران و همچنین حمایت رژیم ایران را از حزب الله لبنان و گروه های فلسطینی "حماس" و "جهاد اسلامی" به عنوان سه خطر مهم تلقی می کند. 

"راز زیمت" می گوید : اسرائیل قادر است تهدید موشک های بالستیکی تهران و حمایت ایران از گروه هایی نظیر حزب الله را به تنهایی مهار کند، اما، مقابله با تهدید اتمی ایران را به حمایت جامعۀ بین المللی و به ویژه آمریکا واگذار کرده، هر چند اسرائیل قادر است حتا به تنهایی تأسیسات اتمی ایران را آماج حملات خود قرار بدهد.

رادیو بین المللی فرانسه