به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۱۵، ۱۳۹۸

جنجال در آلمان پس از فروش تجهیزات سامانه موشکی پاتریوت به امارات متحده عربی

صدور مجوز شورای امنیت ملی آلمان برای ارسال ژنراتورهای برق سیستم دفاع موشکی پاتریوت به امارات متحده عربی از آنجا که با توافقنامه احزاب حاضر در دولت ائتلافی انطباق ندارد، در این کشور جنجال برانگیخت.

برپایه توافقنامه ای که هنگام تشکیل دولت چهارم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان میان سه حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات به امضا رسید، دولت آلمان متعهد شده است به کشورهای درگیر در جنگ یمن تجهیزات نظامی نفروشد. این محدودیت، یک سال پیش پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در استانبول به ویژه در مورد عربستان سعودی جدی تر شد.

با این همه، شورای امنیت ملی آلمان که ریاست آن را شخص آنگلا مرکل به عهده دارد، در نشست دیروز خود مجوز صدور ژنراتورهای سیستم دفاع موشکی پاتریوت به امارات متحده عربی را صادر کرد. پیش تر نیز، برلین برخلاف تعهدات خود جنگ افزارهائی در اختیار عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر قرار داده که رسانه های آلمانی استفاده از آن ها را در جنگ یمن ثابت کرده اند.

در ماه فوریه سال جاری خبرنگاران شبکه اول تلویزیون آلمان، مجله اشپیگل، رادیو آلمان و رسانه های هلندی در یک پژوهش مشترک اثبات کردند که سلاح های آلمانی در نبردهای هوائی، دریائی و زمینی یمن مورد استفاده قرار می گیرند. در همان زمان، تعداد زیادی از سیاستمداران آلمانی دولت را به خاطر نقض تعهدات خود مورد انتقاد شدید قرار دادند.

از جمله امید نوری پور سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها در مجلس فدرال آلمان در مصاحبه ای گفت: "اکنون دیگر همه ادعاهای دولت در مورد عدم استفاده از جنگ افزارهای آلمانی در جنگ یمن چرند است". وی افزود: "گزارش رسانه ها ثابت می کند که دولت آلمان دیگر کنترلی بر آنچه در یمن می گذرد ندارد".

پتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان در پی انتشار گزارش مربوط به استفاده از جنگ افزارهای آلمانی در یمن گفته بود که دولت اطلاعی از این موضوع نداشته است.

چرا پاتریوت؟

خبر تصویب فروش ژنراتورهای سیستم دفاع موشکی پاتریوت از سوی خبرگزاری آلمان منتشر شده است. این خبرگزاری نوشته است: "آلمان و امارات متحده عربی هردو برای دفاع ضدهوائی خود از سیستم پاتریوت استفاده می کنند. به این دلیل آلمان می تواند قطعات مورد نیاز این سیستم را به امارات بفروشد".

امارات متحده عربی در ماه های گذشته موضع خود را در برابر جنگ یمن و مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران اندکی تعدیل کرده واز سیاست های عربستان سعودی فاصله گرفته است. احتمالا همین تغییر سیاست ها سبب شده است که دولت آلمان بدون ترس از اعتراض احزاب اپوزیسیون تجهیزات نظامی به امارات بفروشد.

از سوی دیگر، ترسی که نسبت به احتمال وقوع یک جنگ میان ایران و آمریکا در کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس ایجاد شده، در این تصمیم برلین بی اثر نبوده است.

فروش جنگنده به عربستان؟

همکاری تسلیحاتی آلمان با کشورهای حاضر در جنگ یمن اما به امارات متحده عربی محدود نمی شود. اشپیگل آنلاین روز 21 آذر، 12 دسامبر سال پیش به نقل از کارگروه اقتصادی مجلس فدرال آلمان نوشت که برلین به رغم تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی با صدور تسلیحات از سوی سایر کشورهای اروپائی مخالفتی ندارد. این موضوع حتی شامل آن دسته از تسلیحاتی می شود که با مشارکت آلمان تولید می شوند. جنگنده های "تورنادو" و "یورو فایتر تایفون" از جمله این تولیدات هستند.

برخی ناظران سیاسی در آلمان بر این عقیده اند که عربستان سعودی نیازهای تسلیحاتی خود را به نام متحدان منطقه ای خود از آلمان می خرد. در سال 2018 مصر که به لحاظ اقتصادی در موقعیت ضعیفی قرار دارد، حدود 700 میلیون یورو تجهیزات جنگی از آلمان خرید. هنگام انتشار گزارش این معامله بزرگ، کارشناسان زیادی گفتند که مصر احتمالا از پشتیبانی مالی عربستان سعودی استفاده کرده و این جنگ افزارها در ائتلاف عربی علیه حوثی های یمن مورد استفاده قرار می گیرند.

رادیو فرانسه