به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۰، ۱۳۹۹

افزایش اعتراض‌ها به انتخاب نرگس آبیار،

فیلمساز نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در آکادمی اسکار

 دیدار نرگس آبیار با محمد خاتمی در روز عید سعید غدیر خم و زادروز وی
جمعی از فيلمسازان، هنرمندان و فعالين سیاسی ایرانی با انتشار توماری در اینترنت نسبت به انتخاب نرگس آبیار، فیلمساز ایرانی در آکادمی اسکار اعتراض کردند و از این آکادمی خواسته‌اند که «برای احترام به مبارزه مردم ایران»، نرگس آبیار را از لیست اعضای آکادمی اسکار حذف کند.

در این تومار آمده است: «آکادمی اسکار از جمله نرگس آبیار را به عنوان عضو آکادمی خود انتخاب کرده ‌است. مستقل از اینکه آکادمی اسکار چه جایگاهی دارد و تاکنون چه تصمیماتی گرفته‌ است، برای ما اهمیت دارد که نگذاریم اعمال جمهوری اسلامی در خارج کشور و در صحنه بین‌المللی در مکان‌های فرهنگی و هنری مورد توجه قرار ‌گیرد.»

در ادامه این تومار آمده است: «نرگس آبیار یکی از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات شناخته می‌شود. وی بارها به ملاقات علی خامنه‌ای در دوران نقاهتش رفته است و با عملکرد و نظام جمهوری اسلامی همراهی کرده است. محمدحسین قاسمی، همسر نرگس آبیار که تهیه‌کننده است، رابطه نزدیکی با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی دارد.»

امضاکنندگان این تومار تاکید کرده‌اند: «در جمهوری اسلامی سالهاست هنرمندان با حذف و سانسور توسط جمهورى اسلامى تحت فشار هستند و اين انتخاب اسكار، تاييدكننده و تاكيدكننده اعمال ديكتاتورى نظام جمهورى اسلامى است. انتخاب نرگس آبیار یعنی مهر تائید گذاشتن بر حذف و سانسور فیلم‌سازان مستقل و باوجدان. یعنی تائید محرومیت هنرمندان این مملکت که حاضر نشدند برای تولید ارتجاع هنری با نظام جمهوردی اسلامی همکاری کنند و در فقر و سکوت حذف شدند و از بین رفتند.»

چندی پیش، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار ۸۱۹ نفر را در شاخه‌های مختلف به عنوان اعضای جدید این آکادمی معرفی کرد که در این میان، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان فیلم‌های چون «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل» در شاخه نویسندگی، ستار اورکی آهنگساز ایرانی در شاخه موسیقی، سمیرا مخملباف در شاخه کارگردانی و علی عباسی سینماگر ایرانی دانمارکی نیز در شاخه کارگردانی، به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار درآمدند.

با اعلام نام نرگس آبیار در این فهرست، موج از اعتراض‌ها به ویژه در شبکه‌های اجتماعی علیه آن برانگیخته شد. حسین رونقی، زندانی سابق سیاسی، از جمله افرادی است که در رشته توئیت‌هایی با انتقاد از آکادمی اسکار نوشت: «نرگس آبیار از مهمترین سینماگران و همراهان پروپاگاندای حاکم است.»

همچنین انتخاب نرگس آبیار به عنوان یک سینماگر ایرانی در آکادمی اسکار، سکوت معنادار اهالی سینما را به دنبال داشته و هیچ کدام از کارگردانان معتبر ایرانی این انتخاب را به او تبریک نگفته‌اند.

با این حال، روزنامه همدلی چاپ تهران، در مطلبی در این باره نوشته است: «با مرور سال‌ها فعالیت این بانوی سینماگر می‌شود فهمید که او اصلا نامی محبوب و مورد توجه میان اصول‌گرایان و دلواپسان نیست و سخنان چند سال قبل او در برنامه هفت که اعلام کرده بود بعد از دیدار با محمد خاتمی بعضی از رسانه‌ها و افراد جناح اصول‌گرا با او چه برخوردی داشتند، خود نشان‌دهنده این ماجراست. از طرف دیگر او از جمله کسانی بود که بیانیه اعتراض سینماگران به ماجراهای رخ داده در آبان سال ۹۸ را امضا کرد و همین اقدام باعث شد به دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شود.»

چند سال پیش، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با عوامل فیلم «شیار ۱۴۳» از جمله نرگس آبیار دیدار ویژه داشت. خامنه‌ای درباره این فیلم که به جنگ ایران و عراق می پردازد، گفت: « این خانم آبیار که اینجا تشریف دارند خیلى خیلى خوب فیلم را کارگردانى کرده بودند.»

رادیو بین المللی فرانسه