به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۱۲، ۱۳۹۹

درخواست جانسون از اسرائیل: چشم‌پوشی از الحاق کرانه باختری


بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا
نخست‌وزیر بریتانیا نسبت به پیامدهای ناشی از الحاق اراضی کرانه باختری رود اردن به اسرائیل هشدار داده است. به باور بوریس جانسون، الحاق این مناطق می‌تواند به تنش بیشتر دامن بزند و امنیت اسرائیل را به مخاطره بیاندازد.
بر اساس برنامه اعلام شده در قرارداد دولت ائتلافی اسرائیل، روز اول ژوئیه (۱۱ تیر) روند الحاق مناطقی از کرانه باختری به خاک اسرائیل آغاز می‌شود. هنوز دولت اسرائیل آغاز چنین امری را رسما اعلام نکرده است. در چنین شرایطی، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با انتشار مقاله‌ای از دولت اسرائیل خواسته است از اجرای چنین تصمیمی خودداری ورزد.

خبرگزاری آلمان با انتشار گزارشی از لندن و اورشلیم (بیت‌المقدس) از اعلام موضع بوریس جانسون خبر داده است.

جانسون به عنوان نویسنده مهمان، مقاله‌ای برای روزنامه اسرائیلی "یدیعوت اخرونوت" نوشته است. او در این مقاله نسبت به پیامدهای اجرای چنین تصمیمی ابراز نگرانی کرده است.

جانسون نوشته است که در طول عمر خود همواره تحسین‌کننده و حامی اسرائیل بوده است. او نوشته که دقیقا به خاطر علاقه‌ای که به اسرائیل و آینده این کشور دارد، نسبت به عواقب اجرای چنین تصمیمی نگران است.

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرده است که اجرای چنین سیاستی می‌تواند امنیت اسرائیل را در درازمدت به مخاطره اندازد.

به باور جانسون، الحاق اراضی کرانه باختری در عین حال می‌تواند تلاش‌های دولت اسرائیل برای نزدیکی به کشورهای عربی را نیز با شکست روبه‌رو کند. افزون بر آن، چنین اقدامی با حقوق بین‌الملل نیز مغایرت دارد.

جانسون در مقاله خود نوشته است: «من عمیقا امیدوارم که دولت اسرائیل تصمیم الحاق را اجرا نکند.» به باور او، بهترین گزینه و هدف عاجل در شرایط کنونی، از سر گیری مجدد مذاکرات صلح با نمایندگان فلسطینی است.

الحاق مناطق کرانه باختری

مقاله بوریس جانسون در همان روزی منتشر می‌شود که قرار بر اجرای تصمیم الحاق مناطقی از کرانه باختری به خاک اسرائیل است. روز اول ژوئیه، روزی است که بر اساس نکات مندرج در قرارداد دولت ائتلافی بین حزب لیکود و لیست آبی و سفید، موعد اجرای این تصمیم است.

در این نکته که آیا اسرائیل روز چهارشنبه اول ژوئیه این تصمیم را به اجرا خواهد گذاشت یا خیر، تردید وجود دارد.

الحاق ۳۰ درصد از مناطق تصرف شده از کرانه باختری در جریان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به خاک اسرائیل بخشی از برنامه صلح خاورمیانه دونالد ترامپ است.

بر اساس این برنامه، قرار است مابقی این مناطق تحت شرایط امنیتی بسیار شدیدی در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار گیرد. موضوعی که از همان آغاز اعلام آن از سوی ترامپ، با مخالفت و اعتراض فلسطینیان روبه‌رو شده است.

فلسطینیان بر این باورند که برنامه صلح خاورمیانه دونالد ترامپ به‌طور یکجانبه و به سود اسرائیل تنظیم شده است. افزون بر آن، طرح الحاق اراضی کرانه باختری به خاک اسرائیل در سطح بین‌المللی نیز موضوعی مناقشه‌برانگیز است.

این نگرانی وجود دارد که اجرای چنین سیاستی از سوی دولت اسرائیل موج جدیدی از خشونت و تنش در منطقه را در پی داشته باشد و حتی به خیزش مجدد فلسطینیان منجر شود.

 دویچه وله فارسی