به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۰۸، ۱۳۹۹

علی‌اصغر عنابستانی سرباز سیلی‌خورده را به «صحنه‌سازی» و «تحریک مردم» متهم کرد

عنابستانی، نفر دوم از سمت چپ

 علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی، با وجود انتشار یک ویدئوی عذرخواهی که در آن به زدن سیلی به سرباز راهور اعتراف نکرده، در متنی که در سایت اینترنتی خود منتشر کرد، این سرباز را به «صحنه سازی» و «تحریک مردم» متهم کرد.

عنابستانی در مطلبی به عنوان «گزارشی از واقعیت ماجرا» که در سایت اینترنتی خود منتشر کرد، نوشت: « بخاطر قفل کردن خودرو ما از عقب و جلو توسط سرباز مزبور ، ترافیک شدیدی ایجاد می‌شود. سرباز مرتبا با موبایل خود صحبت می‌کند. موتورسیکلتی از راهور می‌رسد، افسری پیاده می‌شود و با سرباز صحبت می‌کند و اصلا به ماشین ما نزدیک نمی‌شود. افسر ناشناس ناگهان وسط خیابان می‌ایستد و شروع به فریاد زدن می‌کند و علیه مجلس و نمایندگان داد می‌زند و توهین می‌کند و تماشاگران این صحنه را علیه بنده تحریک‌ می‌کند.»

عنابستانی ادامه داد: «سپس با گوشی موبایل خود از صحنه تشنجی که ایجاد کرده فیلم‌برداری می‌کند و برخی از افراد حاضر در صحنه که تحت تاثیر جنجال ایجادشده علیه بنده قرار گرفته‌اند به سمت ماشین آمده و مشت و لگد می‌زنند و شیشه عقب ماشین روی سر من خرد می‌شود! افسر دوم بعد از این همه جنجال راه را باز میکند و ما از صحنه خارج می‌شویم! معاون عملیات راهور از راه می‌رسد و عذرخواهی مختصری از ما می‌کند و قول می‌دهد که با سرباز و افسر خاطی برخورد کند و ما هم چون برای سفر به حوزه انتخابیه عجله داریم می‌رویم.»

اما یک حقوقدان در واکنش به ویدئوی منتشر شده از نماینده سبزوار در مجلس در پی انتشار خبر درگیری او با سرباز پلیس راهور نوشت: اظهارات او در این ویدئو عذرخواهی نیست بلکه عوض کردن صورت مسأله است.

کامبیز نوروزی- حقوقدان در یادداشتی که با عنوان «عذری که خواسته نشد» در اختیار ایسنا قرار داده است، نوشت: علی اصغر عنابستانی با انتشار یک ویدئو در ۳ دقیقه و ۱۶ ثانیه ظاهراً خواسته عذرخواهی کند اما اظهارات او در این ویدئو عذرخواهی نیست، بلکه عوض کردن صورت مسأله است.

او ادامه داد: اصل موضوع این است که خودروی آقای عنابستانی بطور غیرمجاز در خط ویژه عبور می‌کرده،  سرباز راهور مانع از ادامه مسیر می‌شود،  میان سرباز و راننده بحث در می‌گیرد،  عنابستانی خودش مداخله می کند،  بین سرباز و عنابستانی مجادله می شود. به گفتۀ سرباز و عابرانی که در فیلم مشاهده می‌شوند، عنابستانی به آن سرباز سیلی زد. به گفته خود عنابستانی در یک نامه که منتشر شد، او سرباز را هل داد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه در این باره گفت: «قانون باید مورد احترام همگان باشند و همه اشخاص خود را موظف به قانون بدانند و سمت ها و مسولیت مجوزی برای نقض قوانین نیست. اتفاقا از کسانی که دارای سمت هستند انتظار بیشتری برای احترام به قانون هست. سربازان وظیفه در هر کجا که خدمت می کنند اولا فرزندان ما و ثانیا سربازان میهن و وطن و ماموران اجرای قانون اند. همانگونه که احترام به قانون لازم است احترام به مجریان قانون لازم است و کسی نباید اجازه دهد نسبت به مجری قانون بی احترامی کند.»

او ادامه داد: «البته متقابلا مجریان قانون باید اجرای قانون را با اقتدار اجرا کنند و نباید در مواجهه با افراد مرتکب توهین و اهانت شوند. در موضوع اخیر قوه قضاییه آمادگی دارد که به این موضوع در چارچوب ضوابط کشور چه در مورد شکایت و ادعای نیروی انتظامی و چه برادر سرباز و حتی ادعاهای نماینده مجلس رسیدگی کند و بعد از آن نتیجه را به اطلاع مردم برساند.‌»

رادیو فرانسه