به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۹۹

تدابیر امنیتی در مسکو پیش از تظاهرات حامیان آلکسی ناوالنی

بیش از ۴۰۰۰ نفر در تظاهرات یکشنبه گذشته بازداشت شدند و دستگیری‌ها تا شب گذشته ادامه داشته

مقام‌های روسیه برای مقابله با تظاهرات حامیان آلکسی ناوالنی، معترض روسی در زندان، ایستگاه‌های مترو در مسکو پایتخت را بسته‌اند و رفت‌وآمد در شهر را زیر نظر دارند.

هفته گذشته یکشنبه صدها هزار نفر در سراسر روسیه در اعتراض به دستگیری آقای ناوالنی، از رهبران مخالفان و منتقد ولادیمیر پوتین، تظاهرات کردند و قرار است امروز هم تجمعاتی انجام شود.

بسیاری از رستوران‌ها و مغازه‌ها در مرکز مسکو بسته شده و رفت‌وآمد در این منطقه هم ممنوع است.

در جریان تظاهرات یکشنبه گذشته بیش از ۴۰۰۰ نفر بازداشت شدند و تا شب گذشته هم بازداشت‌ها برای جلوگیری از شکل‌گیری تظاهرات امروز ادامه داشته است.

انتظار می‌رود با وجود هشدارهای پلیس امروز یکشنبه، ۳۱ ژانویه، هم معترضان تجمع کنند. دمای هوا در مسکو منفی ۵۲ درجه سلسیوس است اما هفته گذشته هم با وجود سرمای هوا معترضان به خیابان آمده بودند.

'بازداشت هزاران نفر' در تظاهرات ضددولتی در روسیه

بسیاری از فعالان نزدیک به آقای ناوالنی بازداشت شده‌اند و بعضی دیگر هم از جمله برادرش و ماریا آلیوخینا، فعال شناخته شده، در بازداشت خانگی هستند.

آقای ناوالنی که با سم اعصاب مسموم شده و در آلمان تحت درمان بود، ۱۷ ژانویه بعد از بازگشت به روسیه بازداشت شد.

اتهام آقای ناوالنی این است که در زمان تعلیق حکمی که دادگاه برای او به اتهام فساد صادر کرده، به طور مرتب موقعیت خود را به پلیس گزارش نداده است.

آلکسی ناوالنی بازداشتش را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید مقام‌ها در جریان بوده‌اند که او به خاطر مسمومیت با سم اعصاب نوویچوک از ماه اوت در آلمان تحت درمان بوده است.

با بازداشت هزاران نفر در مسکو از هفته گذشته، گزارش شده که زندان‌ها جای کافی ندارند.

دیشب سرگئی اسمیرنوف، سردبیر یکی از وبسایت‌های حقوق بشری در روسیه هم بازداشت شد. فیلمی از او پخش شده که نشان می‌دهد او هنگام خروج از خانه برای پیاده‌روی با پسرش توسط پلیس بازداشت می‌شود. اتهام او شرکت در تظاهرات هفته پیش است. روزنامه‌نگاران بازداشت او را محکوم کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که امروز هفت ایستگاه در مرکز شهر مسکو بسته است و ماموران مانع رفت و آمد رهگذران در مرکز شهر می‌شوند.

بی بی سی  فارسی