به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۳، ۱۳۹۹

چرا موفقیت بخشی از اروپا در مقابله با کرونا ادامه نیافت؟

در ابتدای پاندمی کرونا شماری از کشورهای اروپایی توانایی بالایی در سازماندهی مبارزه با آن از خود نشان دادند. اما با رسیدن موج بعدی این بیماری، به شهرت اولیه‌ بسیاری از این کشورها، از جمله آلمان صدمه خورد.

در آغاز پاندمی کرونا در جهان، بسیاری از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان به عملکرد موفق خود در مبارزه با پاندمی کرونا معروف شدند. این شهرت اکنون آسیب دیده است. چرا؟

آلمان
آلمان که در موج اول کرونا به عنوان یکی از موفق‌ترین کشورها در مهار این بیماری شناخته شد، اکنون مدت‌هاست که از این موفقیت فاصله گرفته است. یکی از مهم‌ترین دلایل جدی نگرفتن هشدارهای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است که در سپتامبر سال گذشته پیش‌بینی بیش از ۱۹ هزار بیمار در روز تا پایان ماه دسامبر را کرده بود.

بسیاری به این پیش‌بینی خندیدند و گروهی از روسای دولت‌های ایالتی حاضر نشدند محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را به منظور مهار کرونا به اجرا بگذارند. تنها یک ماه بعد یعنی در اکتبر روشن شد که پیش‌بینی مرکل درست بوده است. با این حال ایالت‌های مختلف تن به یک قرنطینه محدود دادند و پای اجرای قرنطینه کامل و سختگیرانه نرفتند. در ابتدای ماه نوامبر شمار مبتلایان از مرزی که مرکل پیش‌بینی کرده بود گذشت. موسسه روبرت کخ آلمان از روزانه ۲۰ هزار مورد بیمار جدید خبر داد. در نیمه ماه دسامبر محدودیت‌های شدیدتری در تمام ایالت‌های آلمان برقرار شد.
روسای ایالت‌های تورینگن و زاکسن که در ماه‌های گذشته کمترین محدودیت‌ها را پذیرفته بودند و اکنون با بالاترین شمار بیماران کرونایی در آلمان دست به گریبان‌اند، از خود انتقاد می‌کنند که در ارزیابی‌شان اشتباه کرده بودند.
Deutschland Coronavirus - Homeschooling
مدارس آلمان هنوز نتوانسته‌اند سازماندهی موفقی برای ادامه تدریس به شکل مجازی را پیاده کنند

عدم آمادگی برای موج جدید
اشتباهات آلمان تنها به اجرا نکردن محدودیت‌های جدی خلاصه نمی‌شود. پزشکان و آسیب‌شناسان در همان ابتدای سال گذشته و پس از مهار موج اول کرونا بارها تاکید کرده بودند که با رسیدن فصل سرما موج بعدی بدون شک از راه خواهد رسید و باید برای آن آماده شد.
احزاب اپوزیسیون، انجمن‌ها و گروه‌های مختلف شغلی و اجتماعی اکنون به دولت و وزارت بهداشت این کشور انتقاد می‌کنند که به جای آماده ساختن خود در ماه‌های تابستان که میزان بیماری به شدت کاهش یافته بود، تعلل کرد و این فرصت مهم را هدر داد. به عنوان مثال مدارس و ادارات بهداشتی هنوز با کمبود تجهیزات دیجیتالی روبرو هستند. مدارس آلمان هنوز نتوانسته‌اند سازماندهی موفقی برای ادامه تدریس به شکل مجازی را پیاده کنند.
آلمان از بسیاری جهات در موج دوم کرونا غافلگیر شده است.

دانمارک
دانمارک نیز در ابتدای شیوع کرونا، موفق شد به خوبی از پس مهار این بیماری برآید. اکثریت قریب به اتفاق دانمارکی‌ها (۹۵ درصد) در یک نظرسنجی که توسط مرکز پژوهشی پیو انجام شد، بر این باور بودند که دولت آنها در مبارزه با کرونا خوب عمل کرده است.
اما بعد از این که روشن شد نوع جهش یافته این بیماری توسط راسوها به انسان منتقل می‌شود، ورق برگشت. راسوها به خاطر استفاده از پوست‌شان به میزان بسیار بالایی در مزارع دانمارک پرورش داده می شوند. مقام‌های بهداشتی دانمارک دستور کشتن همه راسوها را صادر کردند. بیش از ۱۵ میلیون راسو کشتار شدند.
اما اکنون لاشه‌ آنها مشکل آفرین شده است؛ گازهایی که از تجزیه این لاشه‌ها منتشر می‌شوند، باعث می‌شود که مواد مربوط به لاشه حیوانات دفن شده به شدت باد کند و با اشغال حجمی بزرگ‌تر از محل دفن، به عمق زمین هدایت شوند. ساکنان محلی نگرانند که در این روند آب آشامیدنی آنها نیز آلوده شود. قرار است در ماه مه سال جاری محل دفن حیوانات را باز کنند و آنها را بسوزانند.
سورن رییس پالودان، استاد زیست پزشکی در دانشگاه آرهوس معتقد است که این رسوایی می تواند عواقب مهلکی برای دانمارک به همراه داشته باشد. او در اواسط ماه دسامبر، به فایننشال تایمز گفته بود که مشکل راسوها سایر اخبار مربوط به کرونا را تحت الشعاع قرار داد و در ماه نوامبر به مدت سه هفته مقام‌های بهداشتی دانمارک در مورد افزایش تعداد بیماران کرونایی صحبتی نکردند.
Dänemark Coronavirus Tötung von Nerzen
مقام‌های بهداشتی دانمارک دستور کشتن همه راسوها را صادر کردند. بیش از ۱۵ میلیون راسو کشتار شدند

از اواسط دسامبر تمامی مدارس، رستوران‌ها و اکثر مغازه‌ها در این کشور تعطیل شده‌اند. چند روز پیش نیز محدودیت‌ها دوباره تشدید شدند.

هلند
هلند مدتی طولانی نسبت به تاثیرگذار بودن استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع کرونا اطمینان نداشت. زدن ماسک فقط در وسایل نقیله همگانی اجباری بود. تازه در پایان سپتامبر سال گذشته بود که دولت استفاده از ماسک را برای محافظت از خود و دیگران ضروری دانست و از اول دسامبر زدن ماسک در فضاهای عمومی بسته اجباری شد.
انتقادات شدیدی نیز به استراتژی واکسیناسیون دولت می‌شود؛ "آشفته" ، "سردرگم" و "شرم آور" برچسب‌هایی هستند که مخالفان و پزشکان به دولت می‌زنند. هلند آخرین کشور در اتحادیه اروپاست که واکسیناسیون را آغاز کرد. آنها تا ششم ژانویه دست به کار نشدند، یعنی ده روز بعد از آلمان و سایر کشورهای اروپایی. در حالی که واکسن کرونا از مدت‌ها پیش در هلند ذخیره شده بود.
این که هلند در برخی راهكارها هم‌چنان تردید داشته باشد، برای بسیاری تعجب آور است، بخصوص که در جریان موج اول کرونا بیمارستان‌های این کشور به وضعی دچار شده بودند كه بیماران را به ناچار برای درمان به آلمان می‌فرستادند.

بلژیک
کشور بلژیک حتی قبل از اپیدمی کرونا نیز شهرت چندان مثبتی در زمینه بهداشت نداشت و تصویر این کشور با کلیشه «ملت‌های دارای مدیریت  هماهنگ و سازمان‌یافته»  مغایرت داشت. بلژیک از نظر سیاسی کشوری است که با دشواری‌های بسیار درگیر است و مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی می‌تواند یک سال و نیم طول بکشد.
این کشور که پایتخت آن مقر اتحادیه اروپا است، حال با ویروس کرونا نیز دست و پنجه نرم می‌کند. فرانک واندنبروکه، وزیر بهداشت بلژیک در اواسط ماه اکتبر گفته بود «ما واقعاً به سونامی نزدیک هستیم». بیمارستان‌ها بیش از حد از بیماران کرونایی پر شده بودند، بیماران به کشورهای همسایه منتقل می‌شدند و کارکنان بهداشتی حتی اگر خود کرونا داشتند، مجبور به ادامه کار بودند.
براساس آمار آژانس بهداشتی اتحادیه اروپا (ECDC)، بلژیک در مقیاس جمعیت بیشترین میزان مبتلایان به کرونا را در اتحادیه اروپا داشته است. داده‌های این آژانس نشان می‌دهند که در اواخر اکتبر در مواردی شمار مبتلایان (ظرف ۱۴ روز) حدود ۱۷۷۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. معیار آلمان برای برقراری قرنطینه عبور از مرز ۵۰ نفر در ۱۰۰هزار نفر (ظرف یک هفته) است.
وضع در بلژیک در این میان، به دلیل اقدامات سختگیرانه تا حدودی بهبود یافته است.
Belgien I Helikoptertransport I Coronavirus
بلژیک از نظر جمعیت بیشترین میزان مبتلایان به کرونا را در اتحادیه اروپا داشته است

سوئد
سوئد برای مدت طولانی مسیری متفاوت و بسیار بحث برانگیز را در اروپا پیش گرفت. دولت این کشور به جای اقدامات سختگیرانه روش غلبه بر کرونا از راه مصونیت گله‌ای را آزمود. روشی که پاسخ نداد. تعداد بیماران کرونایی در پاییز سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافت.
کارل گوستاف شانزدهم، پادشاه سوئد در سخنرانی کریسمس خود از استراتژی شکست خورده کشورش انتقاد کرد و به تعداد زیاد مرگ و میر اذعان کرد. بالاخره روز جمعه (هشتم ژانویه) پارلمان سوئد قانونی را تصویب کرد که به دولت اختیاراتی مانند دستور تعطیلی مغازه ها را می‌دهد.

اتریش
تقریباً یک سال پیش بود که پیست اسکی ایشگل به عنوان مرکز شیوع بیماری کرونا در اروپا این کشور را بدنام کرد. یک کمیسیون مستقل کارشناسی تصدیق کرد که مقام‌های مسئول اتریشی در مقابله با گسترش کرونا در این منطقه دچار اشتباه شده و شکست خورده‌اند. پس از آن اتریش توانست با اقدامات مناسب کرونا را تا حد بالایی مهار کند. مناطق اسکی در اتریش نیز دوباره باز شده‌اند، اما پس از هجوم شمار زیادی از مردم به سوی این پیست‌ها برخی از مناطق محدودیت‌ها را دوباره سخت‌تر کردند.
تا اوایل ماه دسامبر گذشته نیز هنوز مردم اتریش علاقه زیادی به انجام تست‌های انبوه کرونا نداشتند. به ویژه که این تست‌ها همراه با اشتباه بودند. سباستین کورتز، صدراعظم اتریش نیز در تابستان سال گذشته و به دنبال این اتهام به مهاجران که آنها منشاء ورود ویروس به کشور هستند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و آمار و ارقام این ادعای او را رد کردند.
واکسیناسیون در اتریش نیز بسیار پر دست انداز شروع شده است. دوزهای واکسن کرونا بدون استفاده در انبارها ذخیره شده‌اند و کار واکیسناسیون به کندی پیش می‌رود. رودولف آنشوبر وزیر بهداشت به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و تقاضای برکناری او شده است.

دویچه وله فارسی