به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۹۹

ایران به دست‌داشتن در انفجار دهلی‌نو در برابر سفارت اسرائیل متهم است

 
روزنامه «ایندیا تودی» به نقل از منبعی در پلیس هند نوشت: نامه‌ای خطاب به سفیر اسرائیل در محل انفجار روز جمعه 29 ژانویه در مقابل سفارت اسرائیل در دهلی‌نو پیدا شده که در آن از قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده، نام برده شده‌ است. به نوشته این روزنامه، گمان می‌رود ایران در این انفجار دست داشته باشد که با بمبی کوچک در روز جمعه در خارج از سفارت اسرائیل در دهلی‌نو انجام گرفت.

منابع می‌گویند نامه‌ای که در محل انفجار پیدا شد، نشان می‌دهد که این انفجار به عنوان یک «اقدام وحشت‌آفرین» بوده، به این معنی که اقدامی صرفاً تبلیغاتی است که پیام‌آور حملات انتقام‌جویانه آینده است.

در این نامه همچنین به کشته‌شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و محسن فخری‌زاده کارگزار برجسته هسته‌ای ایران اشاره رفته که هر دو سال گذشته ترور شدند.

گفتنی است که محسن فخری‌زاده، مسئول تحقیقات نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، در تاریخ 27 نوامبر 2020 در تهران با استفاده از مسلسل کنترل‌شده توسط ماهواره، ترور شد و ایران، تل آویو را عامل اجرای دانسته ‌است.

انفجار کم‌شدت عصر جمعه در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو، خسارت عمده‌ای برجای نگذاشت و صرفاً باعث شکستن شیشه‌های سه اتومبیل شد و گزارشی در مورد تلفات نشر نشده‌است.

این روزنامه به نقل از پلیس دهلی‌نو آورده ‌است که این انفجار کم‌شدت در ساعت 5:05 دقیقه رخ داد و برداشت‌های اولیه حاکی از اقدامی شرورانه برای ایجاد جنجالی بزرگ است.


به گفته منابع آگاه این بمب دست‌ساز در پیاده‌رو و در میان درخت‌ها کار گذاشته شده بود.

به گزارش برخی رسانه‌های هند گروهی به نام «جیش الهند» مسئولیت این انفجار را پذیرفته اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.

این انفجار زمانی رخ داد که رامنات کوویند رئیس‌جمهوری هند، ام وینکایا نیدو معاون رئیس‌جمهوری و نارندرا مودی نخست‌وزیر، در چند کیلومتری محل انفجار در مراسم بزرگداشت روز جمهوری، حضور داشتند.

اس جیشانکار وزیر خارجه هند در گفت‌وگو با همتای اسرائیلی خود گابی اشکنازی به او تأکید کرد که هیئت نمایندگی و دیپلمات‌ها از «حمایت و حفاظت کامل»، برخوردارند.

العربیه