به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۲۴، ۱۳۹۹

هوای تهران بنفش شد؛

آلودگی بیش از حد هوا در ۱۳ شهر ایران
آلودگی شدید هوای تهران
 شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز سه‌شنبه اعلام کرد با افزایش غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هوای تهران در وضعیت بنفش قرار گرفت و هشت ایستگاه سنجش در پایتخت ایران شاخص بالا ۲۰۰ را نشان می‌دهند. همچنین هوای ۱۳ شهر ایران روز سه شنبه ناسالم اعلام شد که از این تعداد ۹ شهر ناسالم برای گروه‌های حساس و سه شهر در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.

به گزارش سامانه شبکه ملی پایش کیفی هوای محیط و صوت سازمان حفاظت محیط زیست، هوای شهرهای مشهد با شاخص ۱۰۳، اراک ۱۰۶، قزوین ۱۰۹، اهواز ۱۱۰،  کرمانشاه ۱۱۵، ارومیه ۱۱۹، قم ۱۳۴ ، تبریز ۱۳۷، بجنورد ۱۴۶ ناسالم برای گروه های حساس و هوای شهرهای کرج با شاخص ۱۶۴، تهران ۱۶۹ و اصفهان ۱۷۴ در شرایط ناسالم برای تمام گروه ها قرار دارد.

همچنین در تهران، در هشت ایستگاه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از جمله سوهانک منطقه۱ با شاخص ۲۷۱، شریف منطقه ۲ باشاخص ۲۱۲، تربیت مدرس منطقه ۶ با شاخص ۲۰۷، شهرداری منطقه ۲ با شاخص ۲۰۵، شهرداری منطقه ۲۱، شهرداری منطقه ۱۰، پارک شکوفه منطقه ۱۴ این سه ایستگاه شاخص ۲۰۴ و شهرداری منطقه ۲۲ شاخص ۲۰۲ در وضعیت بنفش قرار دارند.

همچنین ۲۱ ایستگاه با قرار گرفتن در شاخص بین ۱۵۰ تا ۲۰۰  در وضعیت ناسالم برای همه گروه ها هستند. این در حالی است که میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۹ امروز بر روی شاخص ۱۶۹ در شرایط ناسالم برای همه گروه ها بود.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هشدار داد: افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی ، سالمندان و کودکان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج ازمنزل خودداری کنند و افراد دیگر باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

در پهنه مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، ۳۵ ایستگاه سنجش آلودگی هوا شامل ۲۱ ایستگاه توسط شهرداری تهران و ۱۴ ایستگاه توسط سازمان حفاظت محیط‌ زیست نصب شده است که ۲۹ ایستگاه آن از جمله ۱۶ ایستگاه شهرداری تهران و ۱۳ ایستگاه سازمان حفاظت محیط زیست، مجهز به دستگاه اندازه‌گیری ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون به عنوان آلاینده شاخص فصل زمستان هستند.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه  یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

همچنین رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که هوای کلانشهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم است و از مردم و به ویژه گروه‌های حساس خواست که از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، عباس شاهسونی روز سه شنبه درباره وضعیت هوای تهران بیان کرد: کیفیت هوای کلانشهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد. عموم مردم به خصوص گروه‌های حساس از تردد غیر ضروری در سطح شهر اجتناب کنند.

وی ادامه داد: با توجه به پایداری هوا و افزایش ترددها در سطح شهر، کیفیت هوای شهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد. با توجه به اینکه آلاینده مسئول ذرات معلق است، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از هر گونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند. افراد دیگر باید از فعالیت های طولانی یا سنگین در خارج از منزل اجتناب کنند.

شاهسونی گفت: در این شرایط در صورت عدم رعایت استفاده از ماسک مناسب و حضور در فضای آزاد، احتمال افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

وی افزود: همچنین با توجه به ارتباط افزایش غلظت آلاینده های هوا به خصوص غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و میزان ابتلا و مرگ ناشی از  کووید ۱۹ از عموم مردم به خصوص گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان، بیماران مبتلا به دیابت و آسم درخواست می‌شود که از تردد در فضای آزاد اجتناب کنند.

رادیو بین المللی فرانسه