به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۹

دو حمله انتحاری مرگبار در مرکز پایتخت عراق ۳۰ کشته بر جای گذاشت

 محل حادثه روز پنج‌شنبه
رسانه‌های رسمی در عراق روز پنج‌شنبه از وقوع دو حمله انتحاری تقریبا همزمان در مرکز بغداد، پایتخت این کشور، خبر داده و آن را «مرگبارترین» حملات در سه سال گذشته توصیف کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از این رسانه‌ها، این حمله در بازارچه‌ای در مرکز بغداد در میدان طیران رخ داده و دست‌کم ۲۸ کشته و ۷۰ زخمی و مجروح نیز بر جای گذاشته است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

با این حال این گونه حملات که در سال‌های اخیر کمتر در عراق رخ داده است معمولا کار گروه‌های سنیِ افراطی است.

آخرین مورد از این گونه حملات در تابستان سال ۲۰۱۹ در شهر صدر رخ داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه وزارت کشور عراق در این باره نوشت که مهاجم اول با تظاهر به بیماری مردم را در بازارچه به دور خود جمع کرده و سپس به منفجر کردن بمب اقدام کرده است.

مهاجم دوم بلافاصله پس از جمع شدن مردم به دور قربانیان و زخمی‌ها دست به انفجار زده است.

در محل حمله انتحاری روز پنج‌شنبه در ژانویه سال ۲۰۱۸ هم حمله‌ای رخ داد که ۳۰ کشته بر جای گذاشت. حال رسانه‌های عراقی حملات روز پنج‌شنبه را مرگبارترین از آن زمان توصیف کرده‌اند.

عراق در سال ۲۰۱۷ گروه افراطی داعش را شکست‌خورده اعلام کرد،‌ با این حال گزارش‌ها از وجود هسته‌های خفته این گروه در مناطق بیابانی عراق حکایت دارد.

در همین حال در یک سال گذشته از تعداد نیروهای آمریکایی در عراق بیش از ۵۰ درصد کاسته شده و در حال حاضر تنها ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در این کشور حضور دارند.

حملات روز پنج‌شنبه در حالی اتفاق افتاده است که تنها چند ماه دیگر قرار است انتخاباتی سراسری در عراق برگزار شود. این انتخابات قرار بود سال آینده اتفاق بیفتد، اما در پی اعتراضات مردمی نخست وزیر عراق زمان آن را یک سال جلو انداخت.

رادیو فردا