به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۹

بایدن با امضای چند فرمان سیاست‌های دولت ترامپ را لغو کرد

 
جو بایدن، در اولین اقدامش به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا فرمانی را برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا امضا کرده است. شیوع کرونا تاکنون باعث مرگ بیش از چهار صد هزار آمریکایی شده و به اقتصاد این کشور آسیب فراوانی وارد کرده است.

آقای بایدن در این فرمان خواستار پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در تمامی ساختمان‌ های دولتی شده است.

او همچنین در اولین روز کاری خود در تغییر اساسی دیگری در سیاست‌های دونالد ترامپ، فرمان اجرایی خروج این کشور از سازمان بهداشت جهانی را لغو کرد.

یکی دیگر از تصمیمات آقای بایدن، بازگشت به توافقنامه اقلیمی پاریس است که دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوریش از این توافقنامه خارج شده بود.

اقدام آقای بایدن در بازگشت آمریکا به این توافقنامه در داخل و خارج این کشور با استقبال روبرو شده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد بازگشت آمریکا به سازمان بهداشت جهانی و همچنین توافقنامه پاریس را تحسین کرد. آقای گوترش هماهنگی جهانی در مقابله با ویروس کرونا را "بسیار حیاتی" خوانده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم از تصمیم آقای بایدن مبنی بر بازگشت به توافقنامه اقلیمی پاریس استقبال کرد.

آقای بایدن در اولین تماس خود با یک رهبر خارجی در روز جمعه با آقای ترودو صحبت خواهد کرد.

آقای بایدن همچنین مجوزی که برای پروژه خط لوله نفتی "کی استون اکس ال" صادر شده بود را لغو کرد. فعالان محیط زیست و گروه هایی از آمریکاییان بومی برای یک دهه با اجرای این پروژه مخالفت کرده اند.

از جمله اقدامات دیگر آقای بایدن در اولین روز کاریش، لغو منع سفر شهروندان چندین کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به آمریکا بود.

در مورد مهاجرت او همچنین اعلامیه اضطراری دولت ترامپ را که به تامین بودجه برای ساخت دیواری در امتداد مرز مکزیک کمک می کرد را لغو کرد.

برخی دیگر از دستورات آقای بایدن برابری نژادی و جنسیتی را شامل می‌شود.

این بخش "نسبتا" آسان کار است
جوبایدن و تیم ریاست جمهوری‌اش نزدیک به سه ماه فرصت داشتند تا در مورد اولین اقدامات پس از مراسم تحلیف، برنامه ریزی کنند. دونالد ترامپ از قدرت اجرایی خود به طور گسترده استفاده کرده بود تا بخش عمده ای از برنامه های سیاستی خود را عملی کند. بنابراین چگونه و چه زمانی آقای بایدن این اقدامات را خنثی کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طولی نکشید که رئیس جمهور جدید، تصمیماتش را نشان داد. او به ویژه برخی از بحث برانگیزترین بخش‌های اقدامات ترامپ را هدف قرار داد. آقای بایدن همچنین تمامی تصمیمات لحظه آخر دولت ترامپ را تا زمان بررسی مجدد مسدود خواهد کرد.

اقدامات اجرایی بخش "نسبتا" آسان است. جو بایدن برای این که تغییرات پایدار ایجاد کند، سیاست هایی که روسای جمهور آینده نتوانند آن را تعییر دهند، باید برای تصویب قوانینی در مورد موضوعاتی نظیر، مقابله با همه گیری کرونا، اخذ شهروندی برای مهاجران فاقد مدرک، اصلاحات در سیستم بهداشتی و حمایت از حق رای با کنگره همکاری کند.

او فعلا از تغییر در سایر اقدامات اجرایی از جمله لغو بدهی وام دانشجویی، رفع محدودیت های تجاری دوران ترامپ یا وضع اقدامات جدید قضایی کیفری خودداری کرده است.

با توجه به این که دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند، آقای بایدن دریچه‌ای برای دستیابی به موفقیت‌ها دارد. هرچند این امر نیازمند عبور از موانع جمهوریخواهان است، اما دهه‌ها تجربه رئیس جمهور به عنوان قانونگذار می‌تواند در این راه مفید باشد.

بی بی سی فارسی