به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۲۷، ۱۳۹۹

مشاور نظامی خامنه‌ای:

سلیمانی ۲۲ تیپ در عراق و ۶۰ تیپ در سوریه راه‌اندازی کرد
رحیم صفوی، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به فعالیت‌های قاسم سلیمانی در عراق گفته است که فرمانده نیروی قدس سپاه در عراق ۲۲ تیپ حشد الشعبی و در سوریه ۶۰ «تیپ مردمی» راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایرنا، او که روز دوشنبه در یک همایش مرتبط با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی سخنرانی می‌کرد، گفته است در تیپ‌هایی که در سوریه راه‌اندازی شده، «٧٠ هزار نیروی مردمی و کشورهای دیگر» حضور دارند ولی به تعداد نیروهای عراقی اشاره نکرده است.

مقام‌های حکومت ایران به طور معمول به جای «گروه‌های شبه‌نظامی» از عبارت «تیپ مردمی» استفاده می‌کنند.

اعضای این گروه های شبه‌نظامی که نیروی «قدس» سپاه پاسداران با همکاری حزب‌الله لبنان در آموزش و ساماندهی آنها نقش دارد را ترکیبی از شیعیان ایران٬ افغان‌٬ پاکستان٬ عراق٬ سوریه و لبنان تشکیل داده‌اند.

آقای صفوی در این سخنرانی به هزینه سالانه جمهوری اسلامی برای پشتیبانی از این گروه‌ها در سوریه و عراق اشاره نکرده است.

تاکنون گزار‌‌ش‌های متعددی درباره کمک‌های حکومت ایران به گروه‌های شبه‌نظامی در لبنان، یمن و فلسطین منتشر شده است ولی درباره کمک‌های سالانه حکومت ایران به این گروه‌ها گزارش‌ ویژ‌ه‌ای منتشر نشده است.

قاسم سلیمانی تیرماه سال ۹۶ در یک سخنرانی عمومی گفت وزارت دفاع ایران سه شیفته برای عراق سلاح تولید و ارسال کرد.

او همچنین با اشاره دستور رهبر جمهوری اسلامی برای حمایت ویژه از گروه‌ شبه‌نظامی حشد الشعبی در عراق گفت:‌ «فرمانده حشدالشعبی توانست کلید درب انبارهای تسلیحات جمهوری اسلامی را در خدمت خودش بگیرد».

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، ۱۳ دی پارسال به همراه با ابو مهدی المهندس، معاون و فرمانده میدانی نیروهای حشدالشعبی، و شمار دیگری از نیروهای ایرانی و عراقی در حمله پهپادی آمریکا به کاروان حامل آن‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

رادیو فردا