به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۳، ۱۳۹۹

آمریکا: طرح استیضاح دونالد ترامپ به مجلس ارائه می شود؛

نانسی پلوسی برای برکناری ترامپ ۲۴ ساعت مهلت داد
 نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، شامگاه یکشنبه اعلام کرد که اگر مایک پنس معاون رئیس جمهوری، طی مهلت زمانی ۲۴ ساعته، به درخواست مجلس برای برکناری دونالد ترامپ اقدام نکند، دموکرات های کنگره تلاش برای استیضاح وی را تشدید خواهند کرد.

پس از گذشت چهار روز از هجوم حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا به ساختمان کنگره، نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، شامگاه یکشنبه ۱٠ ژانویه/٢١ دی، اعلام کرد که در صورت عدم اقدام مایک پنس معاون رئیس جمهوری نسبت به برکناری دونالد ترامپ، طرح استیضاح فوری وی در صحن مجلس ارائه خواهد شد.

نانسی پلوسی با اشاره به وقایع اخیر و یورش هواداران ترامپ به ساختمان کنگره که منجر به مرگ ۵ نفر شد، تأکید کرد: «دونالد ترامپ تهدیدی قریب الوقوع برای دموکراسی و قانون اساسی ایالات متحدۀ آمریکا محسوب می شود».

وی در ادامه تصریح کرد که مجلس نمایندگان، روز دوشنبه ۱۱ ژانویه، با صدور قطعنامه ای، به طور رسمی خواستار به کارگیری متمم ٢۵ قانون اساسی از سوی مایک پنس معاون رئیس جمهوری خواهد شد تا با استفاده از اختیاراتی که در قانون اساسی معین شده، دونالد ترامپ را فاقد صلاحیت اعلام کرده و وی را از ریاست جمهوری برکنار کند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد: «مایک پنس معاون رئیس جمهوری، ۲۴ ساعت مهلت دارد تا به این درخواست مجلس پاسخ دهد و از اختیارات خود برای برکناری دونالد ترامپ پیش از موعد ده روزه ای که تا پایان دورۀ ریاست جمهوری وی باقی مانده است، استفاده کند».

نانسی پلوسی در ادامه افزود که اگر مایک پنس در این مهلت زمانی ۲۴ ساعته، به درخواست مجلس نمایندگان برای اجرای این قطعنامه پاسخ ندهد،روند استیضاح فوری دونالد ترامپ، آغاز خواهد شد.


این در حالیست که پیش از این، مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا، با به کار گیری متمم ۲۵ قانون اساسی مخالفت کرده بود.

متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، به معاون رییس جمهوری این اختیار را می دهد تا در صورتی که رییس جمهوری فاقد توانایی برای اجرای وظایف خود باشد، با موافقت اکثریت کابینه، وی را از قدرت برکنار کند.

در حالیکه تا برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در تاریخ ۲۰ ژانویه، کمتر از ده روز باقی مانده است، دموکرات های کنگره و حتی برخی از جمهوری خواهان، دونالد ترامپ را به تحریک هواداران خود برای هجوم به کنگره متهم کرده اند و خواهان برکناری او قبل از به پایان رسیدن دورۀ ریاست جمهوری او شده اند.

به طوریکه همزمان با افزایش فشارهای نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به منظور خروج ترامپ از کاخ سفید، دو سناتور هم‌حزبی دونالد ترامپ از ایالت‌های پنسیلوانیا و آلاسکا نیز خواستار برکناری هر چه زودتر وی شده اند.

در صورت استیضاح دونالد ترامپ، وی پس از پایان دوران ریاست جمهوری خود، امکان شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نخواهد داشت.

هفتهٔ گذشته روز چهارشنبه ۶ ژانویه، به‌هنگام نشست اعضای کنگرهٔ ایالات متحدۀ آمریکا به‌منظور تأیید نهایی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، شماری از هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره هجوم بردند و ضمن درگیری با پلیس وارد کنگره شدند. در جریان این درگیری‌ها، ۴ معترض و یک افسر پلیس جان خود را از دست دادند.

رادیو بین المللی فرانسه