به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۹۹

تاکید آلمان و فرانسه بر همکاری با آمریکا

 برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای 
وزرای خارجه آلمان و فرانسه 
وزیر خارجه آلمان می‌گوید تنها در سایه همکاری کشورهای غربی، اهدافی مانند ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای امکان‌پذیر است. این اظهارنظر یک روز بعد از تاکید وزیر خارجه فرانسه درباره پیامدهای بالقوه دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای مطرح شد.

به گزارش صدای آمریکا، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه ۶ بهمن در آستانه نشست وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا با انتشار ویدئویی در توییتر خود، با استقبال از سخنان جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا، گفت: «ما بسیار خوشحالیم که جو بایدن می‌خواهد ایالات متحده آمریکا را به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای صلح به صحنه بین‌المللی برگرداند.»

وی افزود: «ما [کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا] فقط در کنار هم می‌توانیم به اهدافمان، از جمله ممانعت کردن از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای، برسیم.»

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، می‌گوید اگر ایران به اجرای دقیق توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز روز یکشنبه ۵ بهمن در یک برنامه شبکه رادیویی «فرانس انتر» ضمن اشاره به پیامدهای دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای گفت: «موقعیت بسیار خطرناکی است: دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پیامدهای ژئواستراتژیک قابل توجهی رقم خواهد زد.»

وی افزود: «ما در موقعیتی عکس آن‌چه می‌خواستیم، قرار داریم. ترامپ می‌خواست با فشار حداکثری مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، اما واقعیت این است که [جمهوری اسلامی] فاصله چندانی با دستیابی به [سلاح‌های هسته‌ای] ندارد.»

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی را فعال کرد.