به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۲۵، ۱۳۹۹

الکسی ناوالنی به مسکو برمی گردد

 
منتقد کرملین و پوتین، دوران نقاهت در آلمان را پشت سر گذاشته و می‌خواهد ۱۷ ژانویه به روسیه برگردد. خطر دستگیری و محاکمه در کمین اوست ولی ناوالنی می‌گوید به میل خودش از کشور خارج نشده و بازگشت را حق خود می‌داند.

الکسی ناوالنی، منتقد سیاست‌های پوتین، در پیامی توییتری از برنامه بازگشت به کشورش خبر داد و نوشت که پروازش با خطوط هوایی روسی "پوبدا" خواهد بود.

او در توضیح این تصمیم گفته که هیچ تردیدی برای بازگشت ندارد زیرا روسیه را به خواست خودش ترک نکرده است: «مرا با یک آمبولانس هوایی و اضطرارا به آلمان آوردند.»

ناوالنی در حال ورزش کردن نیز با مخاطبان خود در اینستاگرام حرف زد و گفت که از تهدیدها و مخاطرات‌ هراسی ندارد و بلیط بازگشت خریده است. او در واکنش به زمینه‌سازی‌ها برای هرچه بیشتر ماندنش در خارج به شوخی گفت: «فقط مانده که پوتین یک بنر بزرگ از کرملین آویزان کند و بنویسد الکسی لطفا برنگرد...»

الکسی ناوالنی که ۴۴ سال دارد روز ۲۰ اوت در جریان پرواز از سیبری به مسکو دچار مسمومیت شد و به اغما رفت. او دو روز بعد به بیمارستان شاریته برلین منتقل شد. بررسی‌ها در سه آزمایشگاه اروپایی نشان دادند که او با سم اعصاب از نوع نوویچوک مسموم شده است. سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز این نتیجه را تایید کرد.

ناوالنی اخیرا اعلام کرد که عاملان مسموم کردن خود را شناسایی کرده و ماموران سرویس اطلاعات داخلی روسیه را به عنوان تیم ترور معرفی کرد.

روسیه هرگونه دخالت در مسموم کردن ناوالنی را رد کرده و از آلمان خواسته که مدارک اثبات کننده مسئله را ارائه کند تا پرونده تحقیقات به جریان بیفتد. ماجرای ناوالنی  تنشی پردامنه میان روسیه و غرب پدید آورد. اتحادیه اروپا و روسیه به طور متقابل به اقدامات تحریمی علیه یکدیگر دست زدند.

ناوالنی در حالی از تصمیم به بازگشت خبر داده که دادگاهی در مسکو او را به خاطر یک پرونده اتهامی مربوط به سال ۲۰۱۴ احضار کرده است. ناوالنی اما تاکید کرده که حکم تعلیقی او در این پرونده ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ به پایان رسیده است.

علاوه بر این، دستگاه قضایی روسیه برای ناوالنی پرونده کلاهبرداری نیز گشوده است. کمیته تحقیق روسیه او را متهم کرده که از کمک‌های مالی ۹، ۳ میلیون یورویی به صندوق ضد فساد، برای مقاصد شخصی از جمله خرید املاک و پرداخت هزینه تعطیلات و سفر استفاده کرده است.

دویچه وله فارسی