به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۹، ۱۳۹۹

آلکسی ناوالنی؛ اتحادیه اروپا و آمریکا خواستار آزادی منتقد مسموم‌شده پوتین شدند

«بیمار برلین» در زندان مسکو 
ناوالنی و همسرش
آمریکا و چندین دولت اروپایی از روسیه خواستند آلکسی ناوالنی سیاستمدار سرشناس مخالف ولادیمیر پوتین را آزاد کنند. 
آلکسی ناوالنی ۴۴ ساله روز گذشته پس از بازگشت به کشورش از آلمان در بازرسی گذرنامه در فرودگاه بازداشت شده است.
آقای ناوالنی پنج ماه پس از آنکه برای درمان "مسمومیت ناشی از سم نوویچوک" به آلمان سفر کرده بود، به کشورش بازمی‌گشت. آقای ناوالنی دولت روسیه را عامل این مسمومیت می‌داند اما دولت روسیه این را تکذیب می‌کند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی از دستگیری چند نفر از هواداران آقای ناوالنی در فرودگاه مسکو پیش از نشستن پرواز او خبر داده‌اند. به گزارش رویترز ماموران پلیس سالن انتظار فرودگاه را تخلیه کرده‌اند.

آلکسی ناوالنی ۴۴ ساله اواسط تابستان گذشته در روسیه مسموم شد و مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در آلمان در حالت کما بود.

"دلم برای مسکو تنگ شده"
آقای ناوالنی می‌گوید سلامت خود را بازیافته و همواره قصدش این بوده که بعد از بهبود "با وجود همه تهدیدهای قانونی" به روسیه برگردد. او گفته دلش برای مسکو تنگ شده است.

این منتقد سرسخت رئیس جمهور روسیه، آقای پوتین را متهم کرده که با پرونده‌سازی علیه او تمام تلاش خود را کرده تا مانع از بازگشتش به روسیه شود.

آلکسی ناوالنی ماه اوت سال گذشته در پروازی داخلی در روسیه غش کرد و هواپیما به دلیل وخامت حال او مجبور به فرود اضطراری شد. او مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در شهر اومسک بستری شد و بعد از آن برای درمان به آلمان منتقل شد.

دولت آلمان مدتی بعد اعلام کرد که آزمایش‌های سم‌شناسی شواهد آشکاری از مسموم شدن آلکسی ناوالنی با عنصری از گروه سم اعصاب نوویچوک را نشان می‌دهد.

آلکسی ناوالنی که نامش با افشاگری‌های مربوط به فساد مقام‌های روسیه مطرح شد، تا کنون چند بار به زندان افتاده است.

او می‌خواست در سال ۲۰۱۸ در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نامزد شود اما به دلیل محکومیت‌های قبلی از شرکت در انتخابات منع شد.

آقای ناوالنی رای‌گیری جنجالی برای اصلاح قانون اساسی در روسیه را "کودتا" و "نقض قانون اساسی" خواند. این اصلاحات به آقای پوتین اجازه می‌دهد که برای دو دوره دیگر در پست ریاست جمهوری باقی بماند.

خبرگزاریهای بین المللی