به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۹

اتحادیه اروپا: رابطه‌ای میان واکسن فایزر و مرگ شماری از واکسینه‌شدگان وجود ندارد

 اتحادیه اروپا جمعه 29 ژانویه اعلام کرد که واکسن فایزر هیچ ارتباطی با مرگ‌‌ومیر ثبت شده در میان دریافت‌کنندگان واکسن ندارد. آژانس دارویی اتحادیه اروپا تأکید کرد که بر اساس اولین داده‌های مربوط به آغاز واکسیناسیون، هیچ ارتباطی میان واکسن فایزر/بیونتک و مرگ‌ومیر میان دریافت کنندگان وجود ندارد و این واکسن، عوارض جانبی جدیدی را ایجاد نکرده ‌است.

اطلاعیه آژانس دارویی اروپا که در آمستردام مستقر است، پس از گزارش‌هایی منتشر شد که حاکی از مرگ ده‌ها نفر، به ویژه سالمندان، پس از دریافت اولین دوز واکسن، در نروژ و سایر کشورهای اروپایی بود.

به‌گفته این آژانس، مرگ‌های ثبت‌شده و مواردی که در میان سالمندان سرشماری شده را مشاهده کرده و چنین نتیجه‌گیری کرده‌ است که این داده‌ها، ارتباطی با دریافت واکسن فایزر نداشته و این موارد، موجب ایجاد هیچ گونه نگرانی در خصوص ایمنی واکسن نیست.

در اولین به‌روزرسانی ایمنی از زمان آغاز واکسیناسیون از سوی اتحادیه اروپا در ماه دسامبر، آژانس دارویی اروپا گزارش داد که مجموع داده‌ها «درهم‌خوانی با مشخصات ایمنی شناخته‌شده واکسن است و هیچ عارضه جانبی جدیدی، شناسایی نشده ‌است.»

به‌گفته آژانس، گزارش‌های مربوط به‌بروز آلرژی شدید در برخی موارد از آنچه در مورد «عوارض جانبی شناخته‌شده» بیان شده ‌است، بیشتر نیست.

به گفته آژانس دارویی اروپا، مزایای واکسن در جلوگیری از کووید19 از هر گونه خطر احتمالی مترتب بر واکسن، بیشتر بوده و هیچ گونه تغییری در توصیه‌های مربوط به استفاده از واکسن داده نشده ‌است.


آژانس دارویی اروپا تا این لحظه، مجوز استفاده از دو واکسن فایزر/بیونتک و مدرنا را صادر کرده ‌است.

پیش‌بینی می‌شود که تصمیم نهایی این آژانس در مورد واکسن آسترازنیکا، جمعه 29 ژانویه اعلام خواهد شد.

نروژ به شکل مشخص، 33 مورد مرگ را در میان 20هزار نفر از ساکنان خانه‌های سالمندان که اولین دوز واکسن را دریافت کرده بودند، ثبت کرد. با انتشار گزارش‌های مشابه از چندین کشور از جمله فرانسه، دانمارک، فنلاند، ایسلند و سوئد این نگرانی افزایش یافته ‌است.

این در حالی است که از نتایج اولین کمپین واکسیناسیون با واکسن آمریکایی فایزرکه اسرائیل اولین دوز را در 19 دسامبر و دومین دوز را در 16 ژانویه سال جاری در جهان آغاز کرد، مشخص شد که این واکسن، تا 92٪ در برابر کرونا، اثر‌بخشی دارد که از اولین سرشماری بزرگ و سانسور شده در خارج از آزمایشات بالینی در جهان نشان داده شد و توسط «العربیه.نت» بر مبنای گزارش شماره امروز روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از آنات اکا زوهر تحلیلگر ارشد آماری و معاون رئیس مرکز ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی در اسرائیل، گزارش گردید.

مهمترین نکته در گفته‌های او این است که «31 نفر از 163 هزار اسرائیلی که توسط مرکز واکسیناسیون شدند، در ده روز نخست محافظت کامل، مبتلا شدند»، یعنی بعد از دریافت دوز دوم و آخرین دوز، در حالی که یک نمونه آماری مشابه از اسرائیلی‌های واکسینه نشده نشان داد که 6437 نفر از آنها مبتلا شده‌اند؛ بنابراین به نظر اکا زوهر، نتایج حاکی از «خبری بسیار خوب از اولین پژوهش در جهان برای تجزیه و تحلیل شمار زیادی از بیماران کاملاً واکسینه شده» است.

او نتایج را بسیار هیجان‌انگیز توصیف کرد و خاطرنشان نمود که این واکسن، دارای سطح بالایی از کارایی است که «منجر به میزان بسیار پایین ابتلا درمیان دریافت کنندگان 2 دوز از واکسن» شده‌ است.

او افزود که از علائم خفیف احساس شده توسط افرادی که واکسینه شده و همچنین شمار اندک مبتلاشدگان به ویروس که نیازی به رفتن به بیمارستان نداشتند، بسیار خوشحال است و علائمی که آنها احساس می‌کنند، سردردی جزیی و ناآرامی اندک است و هیچ‌کدام از آنها دچار تب نشدند.

العربیه