به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۹

دبیرکل سازمان ملل خواهان تعامل ایران و آمریکا برای احیای برجام شد

 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با اذعان به وجود پیچیدگی‌هایی در مسیر احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، خواهان آن شد که ایران و آمریکا برای خروج از بن‌بست کنونی با یکدیگر تعامل کنند.

آقای گوترش برجام را یک "پیروزی دیپلماتیک" خواند و از زیر سوال رفتن آن اظهار تاسف کرد.

با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، احتمال بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای مطرح شده، هرچند ایران و آمریکا هر یک قدم اول را از طرف مقابل انتظار دارند.

وزیر خارجه جدید آمریکا رفع تحریم‌ها را به بازگشت ایران به محدودیت‌های برجام مشروط کرده است و در مقابل ایران هم می‌گوید تنها پس از رفع تحریم‌ها حاضر به اجرای دوباره محدودیت‌ها است.

دبیرکل سازمان ملل گفت هرچند که "انتظار راه حل فوری ندارد" اما وضعیت "به تدریج به سمتی می‌رود که بتوان توافقی حیاتی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان داشت".

آقای گوترش به پرسشی درباره احتمال میانجیگری سازمان ملل پاسخ نداد.

او گفت "کارهای زیادی باید بشود" و از همه کشورهایی که وارد برجام شدند یا در آن ذینفع هستند خواست تا با دشواری‌ها و موانع روبرو شوند و با یکدیگر همکاری کنند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: "روشن است که دشواری‌ها و موانعی وجود دارد و با پیچیدگی فزاینده‌ای روبرو هستیم، چرا که آمریکا (از برجام) خارج شد و به اقداماتی تازه متوسل شد. همزمان ایران هم قدم‌هایی در افزایش ظرفیت‌های هسته‌ای خود برداشته است."

بی بی سی