به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۹

واکنش رهبران جهان‌ به تغییر دولت در ایالات متحده

 سوگند جو بایدن برای احراز سمت ریاست‌جمهوری آمریکا
رهبران جهان در واکنش‌ به انتقال قدرت در ایالات متحده روز چهارشنبه پیام‌های متعددی منتشر کردند، از جمله مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا از جو بایدن به عنوان «دوست» این اتحادیه در کاخ سفید یاد کردند.

در پیام‌های مختلف، سازمان پیمان ناتو خواستار همکاری آمریکا و اروپا برای رویارویی با چالش‌ها شد، روسیه بر بازگشت به پیمان مهار کلاهک‌های هسته‌ای تأکید کرد و رئیس جمهوری آلمان گفت که اکنون با این انتقال قدرت «نفسی به آسودگی» می‌کشد.

در جریان مراسم تحلیف جو بایدن، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، با ارسال پیامی گفت که «بیایید پیمان نوینی برای یک اروپای قوی‌تر، آمریکایی قوی‌تر و جهانی بهتر شکل بدهیم».

در همین حال، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز گفت: «مراسم دیرینه‌ای که روی پلکان کنگره ایالات متحده در حال انجام است،‌ توان و استقامت دموکراسی آمریکایی را به نمایش می‌گذارد و شاهدی استوار بر این مدعاست که پس از چهار سال آزگار، اروپا اکنون در کاخ سفید دوستی دارد.»

فرانک اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان نیز در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: «امروز روز خوبی برای دموکراسی است. ایالات متحده آمریکا، با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شده و در برابر آنها استقامت ورزید. به‌رغم تلاش‌هایی که برای ازهم‌گسیختن ساختار نظام سیاسی آمریکا شد، کارگزاران انتخاباتی و فرمانداران، قوه قضائیه و کنگره، قدرت و استحکام خود را نشان دادند.»

رئیس جمهوری آلمان افزود: «از این که امروز جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کند و به کاخ سفید منتقل می‌شود، نفسی به آسودگی کشیدم. می‌دانم که بسیاری از مردم آلمان هم همین احساس را دارند.»

ینس استولتن‌برگ، رئیس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در پیامی گفت که امیدوار است روابط دو سوی اقیانوس اطلس تقویت شود.

او افزود: «از همکاری با جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، استقبال می‌کنیم تا بتوانیم مناسبات بین ایالات متحده و اروپا را بیش از پیش مستحکم سازیم، چراکه با چالش‌هایی جهانی روبه‌رو هستیم که حل آن‌ها از عهده هیچ‌ یک از ما به تنهایی برنمی‌آید.»

پاپ فرانسیس نیز در پیامی به بایدن نوشت که «تحت رهبری شما، باشد که مردم آمریکا همچنان از ارزش‌های والای سیاسی، اخلاقی و دینی که الهام‌بخش این ملت از زمان بنیان‌گذاری کشور بوده، بهره‌مند شوند.»

پاپ افزود: «من به نوبه خود از خداوند، که منشأ تمامی فرزانگی‌ها و حقایق است می‌خواهم تا تلاش‌های شما را جهت تقویت تفاهم، آشتی و صلح در ایالات متحده و در میان ملت‌های جهان، به منظور پیشبرد خیر عمومی، به منزل مقصود رهنمون شود.»

کلاهک هسته‌ای، مسائل دفاعی و تهدیدات ایران

روز چهارشنبه همچنین روسیه به انتقال قدرت در آمریکا واکنش نشان داده و دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که روسیه به دنبال روابط حسنه با ایالات متحده است و این که آیا واشینگتن بخواهد به سمت همین هدف برود بستگی به آقای بایدن و تیم او دارد.

پسکوف از جمله به پیمان مهار کلاهک‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مرتباً درخواست حفظ این پیمان را داده و اکنون نوبت واشینگتن است که برای حفظ آن تلاش کند.

در این روز، بوریس جانسون نخست ‌وزیر بریتانیا هم ابراز امیدواری کرد که بتواند همکاری نزدیکی با جو بایدن داشته باشد.

آقای جانسون که به ‌خاطر روابط نزدیکش با دونالد ترامپ با انتقادهای زیادی روبه‌رو بوده است در سخنان تازه خود گستره‌ای از حوزه‌ها را نام برد که امیدوار است در زمینه آن‌ها با جو بایدن همکاری کند.

او از مبارزه با کووید ۱۹، تغییرات اقلیمی، مسائل دفاعی و امنیتی و دفاع از دموکراسی نام برد و گفت که اهداف کشورش و دولت بایدن در این زمینه‌ها یکی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، پس از مراسم تحلیف به جو بایدن، رئیس‌جمهوری، و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تبریک گفت و اظهار داشت: «جناب رئیس‌جمهور بایدن، بین ما ده‌ها سال دوستی شخصی و گرم برقرار بوده است.»

او در پیامی گفت: «من از کار با شما برای تقویت هر چه بیشتر پیمان بین ایالات متحده و اسرائیل، گسترش صلح و دوستی بین اسرائیل و جهان عرب و مقابله با چالش‌های مشترک و در رأس آن‌ها تهدیدات از جانب ایران استقبال می‌کنم.»

در روز تحلیف، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در توئیتی به جو بایدن تبریک گفت و نوشت که «اکنون نوبت توست.»

آرنولد شوارتزنگر، ستاره معروف هالیوود هم که علاوه‌ بر فعالیت‌های هنری، عنوان سی‌وهشتمین فرماندار کالیفرنیا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ را در کارنامه خود دارد، در توئیتی خطاب به جو بایدن نوشت: «من حامی تو هستم. موفقیت تو، موفقیت آمریکاست.»

رادیو فردا با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس/ پ. پ./ ف. دو.