به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۷، ۱۳۹۹

گلنوش خالقی، موسیقی‌دان و آهنگساز، درگذشت

گلنوش خالقی، موسیقی‌دان، آهنگساز، رهبر ارکستر و فرزند روح‌الله خالقی که پس از انقلاب ۵۷ به او اجازه رهبری ارکستر در ایران داده نشد، روز یکشنبه ۲۶ بهمن در ۸۰ سالگی درگذشت.


خبر درگذشت خانم خالقی را خبرگزاری ایلنا منتشر کرده است.

گلنوش خالقی، دی‌ماه سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۳۰ به هنرستان موسیقی ملی رفت و از محضر استادانی چون حسین صبا، جواد معروفی و مصطفی کمال پورتراب بهره‌ گرفت.

گلنوش خالقی پس از دریافت دیپلم هنرستان موسیقی ملی، با رتبه نخست به هنرستان عالی موسیقی وارد شد و تحت تعلیم امانوئل ملیک اصلانیان قرار گرفت. در ادامه پس از یک سال، دیپلم هنرستان عالی موسیقی را نیز با رتبه اول دریافت کرد و پس از آن به عنوان دستیار استاد به آموزش پیانو و سرایش در هنرستان عالی موسیقی مشغول شد.

این هنرمند در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در آکادمی «موتزارتئوم سالزبورگ» به تحصیل در رشته «رهبری کر» مشغول شد و پس از ۳ سال به آمریکا مهاجرت کرد و در کالج اوبرلین (اوهایو) تحصیلات خود را ادامه داد. پس از آن در سال ۱۳۵۳ مدرک فوق لیسانس رهبری کر را از دانشگاه ویسکانسین در شهر مدیسون دریافت کرد.

او در سال ۱۳۵۳ به دعوت رادیو و تلویزیون ملی به ایران بازگشت و گروه «هم آوازان» را برای اجرای آثار کلاسیک ویژه گروه کر و ارکستر، بنا نهاد اما پس از انقلاب اسلامی در ایران، در سال ۱۳۵۸ مجدداً به آمریکا مهاجرت و فعالیت‌های هنری خود را در «کانون دوستداران فرهنگ ایران» آغاز کرد.

با این حال در سال ۱۳۶۹ مجدداً به ایران سفر کرد و قصد داشت به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد درگذشت پدرش روح‌الله خالقی که از نامداران موسیقی کلاسیک ایرانی است، برنامه‌هایی در تهران و شهرستان‌ها برگزار کند، اما به او اجازه رهبری ارکستر داده نشد.

در این هنگام به ضبط دو آلبوم موسیقی از آثار پدرش روح‌الله خالقی با عنوان «می ناب» پرداخت و مجدداً به آمریکا بازگشت.

آخرین خبری که گلنوش خالقی در رسانه‌ها منتشر شد، اسفند ۱۳۹۷ بود که آستان قدس رضوی سرودی را با موسیقی متن آهنگ معروف «ای ایران»، ساخته روح‌الله خالقی، منتشر کرد.

خانم خالقی در بیانیه‌ای اقدام آستان قدس رضوی در افزودن «متنی در تبلیغ و مداحی مذهب شیعه و امامانش» به این سرود میهنی را «دستکاری»، «سرقت فرهنگی و هنری» و «دستبرد نابخردانه به یک اثر ملی» خواند و از مردم خواست به آن اعتراض کنند.

رادیو فردا