به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۷، ۱۳۹۹

نماینده اصفهان در خبرگان:

 از دوچرخه‌سواری زن‌ها جان به لب شدیم
نماینده اصفهان در مجلس خبرگان در واکنش به دستور شناسایی عوامل توهین به روحانی، شکایت کرده که چرا با چند جوان خام قصد برخورد شدید را دارند اما کسی جلوی شهردار اصفهان را نمی‌گیرد که از دوچرخه‌سواری زن‌ها دفاع می‌کند.

ابوالحسن مهدوی، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، اعتراض کرده که چرا توهین چند جوان به رئیس جمهور را بزرگ کرده‌اند، اما کسی به حمایت شهردار از دوچرخه‌سواری زن‌ها توجهی نمی‌کند. 

مهدوی در جمع گروهی از طلاب گفته است: «عده‌ای جوان بی‌تجربه یک اشتباهی مرتکب شده و به رئیس جمهور توهین می‌کنند. بعد فورا جلسه شورای تامین انجام می‌شود و ظاهرا توهین به مخلوق از توهین به قرآن و فتوای مراجع مهم‌تر شده است. اعضای شورای تامین پاسخ دهند که شهردار اصفهان از رفتارهای غیرشرعی هم‌چون دوچرخه سواری دختران دفاع می‌کند.»

او گفته است: «جان ما به لب رسیده است و درد ما این است که کسی از دین دفاع نمی‌کند.»

مهدوی به استاندار سابق اصفهان نیز تاخته که دوچرخه‌سواری زن‌ها را با انتشار تصاویر آنها ترویج کرد و "کسی هم دم نزد."

خبرگزاری فارس به نقل از این عضو خبرگان نوشت: «هشت سال هجمه به دین وارد شد اما هیچ شورای تامینی تشکیل نشد و این موضوعات، کوتاهی ما مسئولان را می‌رساند..هشت سال به مراجع و فتاوا توهین شد ولی هیچ واکنشی نشان داده نشد. حال که چند جوان خام این اقدام را کرده‌اند قصد برخورد شدید دارند.»

مهدوی در جمع طلاب تهدید کرده که منتظر می‌ماند که ببیند در قبال اقدامات "خلاف شرع" چه کاری انجام می‌گیرد: «وگرنه طور دیگری برخورد خواهیم کرد.»

چند روز قبل از مهدوی، دبیر ستاد امر به معروف اصفهان نیز گفته بود که دوچرخه‌سواری زن‌ها در انظار عمومی ممنوع و منکر است. احمد عبداللهی‌نژاد از رسانه‌ها خواست در این باره اطلاع‌رسانی کنند و عنوان کرد: «دوچرخه سواری بانوان یک عقبه اجتماعی و امنیتی دارد به همین دلیل، ستاد امر به معروف و نهی از منکر به این مسئله ورود کرده است.»

دوچرخه و غرایز جنسی

مخالفان دوچرخه‌سواری زنان در اصفهان بسیارند. بهار سال گذشته، دادستان اصفهان دوچرخه‌سواری زنان در فضای عمومی را "فعل حرام" توصیف کرد و از شهرداری‌ها خواست زن‌ها را به این کار تشویق نکنند. مراسم رونمایی از اپلیکیشن دوچرخه‌های اشتراکی اصفهان نیز بر همین اساس به هم خورد.

یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان نیز در نخستین نماز پس از محدودیت‌های کرونا، به همین مسئله پرداخت و از رسانه‌ها خواست دوچرخه‌سواری زنان را ترویج نکنند. او گفت: «این اقدام نوعی بی‌دینی است و علما می‌گویند جایز نیست.»

شکوه و شکایت عضو خبرگان در حالی است که از دو ماه قبل و پس از حدود یک سال و نیم ممنوعیت فعالیت سرویس دوچرخه‌های اشتراکی در اصفهان، این دوچرخه‌ها با دو شرط به خیابان‌های این شهر برگشته‌اند؛ زنان از آن‌ها استفاده نکنند و نهادهای نظارتی نیز مراقب رعایت این ممنوعیت باشند. 

هرچند هیچ قانونی در ایران در خصوص ممنوعیت دوچرخه‌سواری یا موتور سواری زنان وجود ندارد، اما امامان جمعه و شخصیت‌های مذهبی بارها مخالفت خود با دوچرخه‌سواری زنان را تحت عناوینی چون "ایجاد مفسده" یا "فعل حرام" ابراز و مخاطبان را به جلوگیری از این کار ترغیب کرده‌اند. بیش از همه، صدای مخالفت‌ها و ممنوعیت‌ها از خراسان و اصفهان بلند بوده است.

احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، نشستن دخترها روی زین دوچرخه را "بازی با ایمان پسران" و "تحریک غرایز جنسی جوانان" خوانده است.

دویچه وله فارسی