به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۹۹

جو بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ با ابراز آمادگی آمریکا برای مذاکره در بارۀ برنامۀ اتمی ایران،

  بر ضرورت مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده این کشور نیز تاکید کرد
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد «ایالات متحده آمریکا برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران آمادگی دارد، اما باید به نقش بی‌ثابت کننده ایران در خاورمیانه نیز بپردازد». رئیس جمهوری آمریکا افزود که در روند این مذاکرات با کشورهای اروپائی و سایر امضاکنندگان برجام از جمله ایران همکاری خواهد کرد.

کنفرانس امنیتی مونیخ که هر سال در ماه فوریه با حضور بیش از ۴ هزار سیاستمدار، اقتصاددان، کنشگر مدنی و خبرنگار به مدت سه روز در هتل «بایرشه هوف» شهر مونیخ برگزار می‌شد، این بار به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

مهمترین سخنرانان این کنفرانس، رئیس جمهوری آمریکا، صدراعظم آلمان، رئیس جمهوری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، رئیس کمیسیون اروپا و بیل گیتس بنیادگذار ماکروسافت بودند.

جو بایدن در سخنان خود بر همراهی آمریکا با اروپائیان برای احیاء توافق اتمی ایران تاکید کرد، اما افزود که این اقدام با مقابله در برابر اقدامات بی ثبات کنندۀ ایران در منطقه نیز همراه خواهد بود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز به کوتاهی از سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یکی از چالش‌های مهم پیش روی آمریکا و متحدان اروپائی آن یاد کردند. خانم مرکل تاکید کرد که برلین برای از سرگیری مذاکرات مربوط به این توافقنامه تلاش می‌کند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز با یک جمله کوتاه از موضوع توافقنامه هسته‌ای ایران گذشت. به طور کلی، سخنرانی‌های همه میهمانان کنفرانس امنیتی مجازی مونیخ این بار متاثر از پاندمی کرونا، گرمایش زمین و نابرابری کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در زمینه واکسیناسیون بود.

دو نشست مهم بین‌المللی در یک روز

کنفرانس امنیتی مونیخ اندکی بعد از پایان نشست مجازی گروه هفت برگزار شد. آنگلا مرکل که تازه از شرکت در نشست گروه هفت فارغ شده بود، در سخنرانی خود اعلام کرد که گروه هفت در مجموع هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو و آلمان به تنهائی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو برای کمک به مبارزه با کرونا در سراسر جهان تضمین کرده‌اند.

جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در سراسر سخنان خود کوشید مخاطبان خود را به جبران صدماتی که در دوران دونالد ترامپ به روند جهانشمولی و مناسبات اروپا و آمریکا وارد شده است امیدوار کند. وی تصریح کرد که جهان امروز در زمینه مبارزه با کرونا، مهار گرمایش زمین و مبارزه با تروریسم با چالش‌هائی روبرو است که تنها با همکاری بین‌المللی غلبه بر آن‌ها امکان پذیر خواهد بود. وی تاکید ورزید که آمریکا در شرایط فعلی نیروهای خود را از آلمان بیرون نمی‌برد، فعلا در افغانستان می‌ماند و در عراق به مبارزه با داعش ادامه می‌دهد.

دموکراسی بهترین راه زندگی است

جو بایدن ضمن تاکید بر ضرورت حفظ و توسعه توان نظامی آمریکا توسل به راه حل‌های دیپلماتیک را برای حل مناقشه‌های منطقه‌ای و جهانی واجد اهمیت دانست و گفت: «ما جهانی را آرزو می‌کنیم که رای هر انسانی در آن به حساب بیاید. من مطمئن هستم که دموکراسی پایدار خواهد بود و باید به جهان نشان بدهیم که دموکراسی بهترین راه است».

بایدن افزود که به جهانی شدن اعتقاد دارد و خواستار همکاری جهانی در زمینه صلح و رفاه است. رئیس جمهوری آمریکا همزمان بار دیگر تائید کرد که واشینگتن به پیمان‌ها و سازمان‌های جهانی از جمله پیمان اقلیمی پاریس و سازمان بهداشت جهانی باز گشته است.

جو بایدن در بخشی دیگر از سخنان خود روسیه را متهم کرد که ایجاد شکاف در پیمان آتلانتیک شمالی و اتحادیه اروپا را هدف قرار داده است و آمریکا به همین دلیل از حاکمیت ملی و استقلال اوکراین پشتیبانی می کند. وی متحدان اروپائی خود را به همکاری در زمینه مقابله با حمله‌های سایبری روسیه فراخواند. بایدن یادآور شد که کشورش تاکنون دو میلیارد دلار به مبارزه با کرونا در سطح جهان اختصاص داده است.

پیشنهاد ماکرون برای همکاری بین‌المللی

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بیش از همه روی ضرورت برنامه‌هائی جامع برای حفاظت از محیط زیست، مبارزه جهانی با کرونا، دفاع از آزادی بیان و عقیده و مبارزه با نفرت پراکنی در شبکه‌های اجتماعی تاکید ورزید.

ماکرون مبارزه مشترک با کرونا را آزمایشی برای همکاری‌های بین‌المللی دانست و گفت که قاره آفریقا برای مبارزه با این بیماری نیازمند ۱۳ میلیون دوز واکسن است که باید به سرعت تامین شود. رئیس جمهور فرانسه از «معماری جدید امنیت جهانی» سخن گفت و تصریح کرد که اروپا و آمریکا باید برای مشکلات منطقه‌ای مثل بحران سوریه، لیبی و قره باغ به طور مشترک چاره اندیشی کنند.

امانوئل ماکرون همچنین تاکید ورزید که برای توازن قوا میان اروپا و آمریکا در ناتو، کشورهای اروپائی باید بودجه دفاعی خود را به ۲ درصد درآمد ناخالص ملی برسانند و فرانسه به این مرحله رسیده است.

مرکل نیز در سخنان خود تصریح کرد که کشورش تاکنون بودجه دفاعی خود را به یک و نیم درصد درآمد ناخالص ملی رسانده و در مسیر افزایش آن تا دو درصد حرکت می‌کند.

سخنان دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی و بیل گیتس بیشتر بر ضرورت مبارزه با کرونا، سرمایه گذاری برای توسعه صنایع واکسن سازی و کمک به کشورهای فقیرتر برای دسترسی به واکسن متمرکز بود.

رادیو بین المللی فرانسه