به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۳۰، ۱۳۹۹

ممنوع‌الخروجی سمیرا زرگری سرمربی اسکی زنان توسط همسرش

 استان‌وایر- روزنامه «شرق» به نقل از یک منبع آگاه در فدراسیون اسکی ایران خبر داده است که «سمیرا زرگری» سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین زنان ایران، توسط همسرش ممنوع الخروج شده است. به این ترتیب او قادر نخواهد بود زنان اسکی‌باز ایرانی که عازم رقابت‌های جهانی اسکی در ایتالیا شدند را همراهی کند. این نخستین بار نیست که زنان ورزشکار و مربی ایرانی، توسط همسران خود ممنوع الخروج شده و رقابت‌های بین‌‌المللی را از دست می‌دهند.

پیش از این «زهرا نعمتی» ورزشکار نام‌دار پارالمپیکی و دارنده مدال‌های طلای رقابت‌های جهانی تیراندازی با کمان ایران، توسط همسرش «رهام شهابی پور» ممنوع الخروج شده بود. او حتی تهدید کرده بود در صورتی که خانم نعمتی برای حضور در رقابت‌های تیراندازی از کشور خارج شود، علیه او در رسانه‌ها صحبت خواهد کرد.

پیشتر، در سال ۱۳۹۴ «نیلوفر اردلان»، کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان ایران به دلیل مخالفت همسرش با خروج وی از کشور، از همراهی تیم ملی در بازی‌های آسیایی بازماند. «مهدی توتونچی» همسر نیلوفر اردلان و مجری برنامه‌های ورزشی صداوسیما، تا آخرین لحظه حاضر به اعلام رضایت و سفر همسرش به رقابت‌های آسیایی فوتسال نشد.

طبق بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه، صدور گذرنامه برای زنان شوهردار منوط به موافقت کتبی شوهر است و براساس ماده ۱۹ این قانون، مرد می‌تواند بعد از اعلام رضایت و صدور گذرنامه برای زن نیز با مراجعه به اداره گذرنامه، مانع خروج همسر خود از کشور شده و او را ممنوع‌الخروج کند.

نمونه دیگری از قوانین ممنوع‌الخروج شدن توسط همسر، براساس قوانین منحصر به فرد جمهوری اسلامی نیز وجود دارد. به صورت نمونه، سال ۱۳۹۵ «علی صادق‌زاده» عضو تیم ملی وزنه برداری معلولین ایران که مدال برنز پارالمپیک پکن و لندن را در کارنامه اش دارد، به دلیل به اجرا گذاشته شدن مهریه توسط همسرش، برای حضور در رقابت‌های پارالمپیک ریو با مشکل روبرو شد.

حالا سمیرا زرگری، آخرین قربانی قوانین خاص جمهوری اسلامی در مورد زنان شده است. روزنامه شرق مدعی شده است که مدیران فدراسیون اسکی تمام تلاش خود را برای کسب رضایت همسر سرمربی تیم ملی اسکی زنان انجام دادند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند. به این ترتیب، دختران اسکی‌باز ایرانی بدون مربی در ایتالیا رقابت خواهند کرد.