به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۲۲، ۱۳۹۹

واکسیناسیون علیه کرونا در ایران آغاز شد

  مقام‌های وزارت بهداشت اعلام کردند که واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن روسی «اسپوتنیک وی» که چند روز پیش اولین محموله آن وارد کشور شد، با اولویت تزریق به پرسنل درگیر با کرونا آغاز شد. 
واکسیناسیون علیه بیماری کوویدـ۱۹ در ایران ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۲۱ بهمن طی مراسمی نمادین در بیمارستان خمینی تهران و استان‌های دیگر آغاز شد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت:

«واکسیناسیون کادر آی‌سی‌یو در ۶۳۵ بیمارستان کشور از امروز آغاز می‌شود و در تهران نیز امروز واکسن به ۲۵ نفر تزریق می‌شود.»

قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت نیز در این باره گفته است بعد از واکسیناسیون پرسنل درمانی، افراد بالای ۶۵ سال و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر واکسینه می‌شوند.

این واکسیناسیون با واکسن روسی «اسپوتنیک وی» انجام می‌شود. در پی امضای قرارداد خرید این واکسن و تولید مشترک آن بین تهران و مسکو، نخستین محموله واکسن روسی کرونا حاوی ۵۰۰ هزار دوز ۱۶ بهمن / ۴ فوریه با هواپیمای شرکت ماهان بارگیری و به ایران ارسال شد. مسئولان گفته‌اند محموله دوم تا آخر بهمن‌ماه جاری و محموله سوم تا ۱۰ اسفند راهی تهران می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مراسم آغاز واکسیناسیون علیه کوویدـ۱۹ خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت که فرزند خود را برای تزریق نخستین واکسن به بیمارستان آورده بود، گفت:

«همه مسئولان این کشور و همه ما بدون استثناء اگر اعلام می‌کنیم که واکسنی به‌عنوان واکسن قابل‌اعتماد شناسایی شده است، باید آماده تزریق این واکسن باشیم و در این زمینه پیشگام شویم تا مردم بدانند اگر چیزی را اعلام می‌کنیم به آن اعتقاد داریم. من خودم هم به همکاران گفتم که حاضرم به‌عنوان نخستین فرد این واکسن به بدن من تزریق شود.»

سعید نمکی نیز در مورد تزریق واکسن به پسرش گفت: «او آمده بگوید خونمان سرخ‌تر از دیگران نیست.»

واکسن «اسپوتنیک وی» نیازی به نگهداری در دمای پایین ندارد و تنها باید آن را در یخچال‌های عادی نگهداری کرد. این واکسن از واکسن آسترازنکا / آکسفورد گران‌تر و از واکسن‌های فایزر، مدرنا و واکسن سینواک چین ارزان‌تر است.

واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در بیش از ۱۶ کشور ثبت شده و جمهوری اسلامی ایران شانزدهمین کشوری بود که این واکسن را به ثبت رساند.

پیش از این گفته می‌شد که داده‌های مربوط به واکسن روسی منتشر نشده است و اطمینانی بر اثرگذاری آن نیست. نشریه علمی لنست ۱۴ بهمن / ۲ فوریه در گزارشی نتایج مرحله آخر آزمایش انسانی واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه بر روی ۲۰ هزار نفر را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌داد که واکسن روسی خطر و عارضه‌ای ندارد و اثربخشی آن ۹۱,۶ درصد است. با این حال سازمان جهانی بهداشت هنوز این واکسن را تأیید نکرده‌ است.

سازمان جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرده است که واکسن «اسپوتنیک وی» پس از دریافت مجوز از این سازمان برای استفاده اضطراری، از طریق برنامه بین‌المللی کوواکس توزیع شود. سازمان جهانی بهداشت در همین زمینه نشستی را برای بحث در مورد داده‌های بیشتر مربوط به واکسن روسی در روز دوشنبه گذشته برگزار کرد و دور بعدی مذاکرات برای ۱۵ فوریه برنامه‌ریزی شده است.

به‌گفته رسانه‌های داخل کشور، ادامه واکسیناسیون علیه کرونا در ایران بر اساس اولویت‌بندی که از قبل در سند واکسیناسیون مورد تأیید در ستاد ملی مشخص شده، در جریان خواهد بود.

ایران ۸۵ میلیونی درگیر تحریم، از کشورهایی است که بیشترین شمار مبتلایان در منطقه را دارد. براساس آمارهای رسمی ایران با یک میلیون مورد ابتلا و ۵۰ هزار مورد مرگ به‌شدت درگیر پاندمی کرونا است.

ایران گفته است که واکسن مورد نیازش را با تولید داخلی، تولید مشترک و واردات تأمین می‌کند. مقام‌های ایرانی گفته‌اند که تا پایان سه ماهه نخست سال میلادی دو میلیون دوز واکسن از هند، روسیه و چین وارد خواهند کرد. این میزان تنها کفاف دو درصد از جمعیت ایران را خواهد داد. آن‌ها همچنین از خرید واکسن سوئدی ـ بریتانیایی آکسفورد / آسترازنکا خبر داده‌اند.

ایران قصد دارد از چین نیز واکسن سینوفارم بخرد و با کوبا واکسن مشترک تولید کند. علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور پیش‌‌بینی کرده که از خردادماه سال آینده عرضه واکسن ایرانی – کوبایی کرونا آغاز ‌‌‌شود. او همچنین اظهار امیدواری کرده است که ماهانه دو میلیون دوز از این واکسن توزیع شود.

رسانه‌های ایران در یک هفته اخیر تبلیغات گسترده‌ای درباره ایمن بودن واکسن «اسپوتنیک وی» به‌راه انداختند. برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی نیز همزمان علیه واکسن‌های آمریکایی از جمله فایزر و مدرنا تبلیغ کردند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی‌ماه سال جاری در سخنانی واکسن‌های تولید کشورهای آمریکا و بریتانیا را ممنوع کرد.

رادیو زمانه