به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۹۹

آلمان: ایران پیشنهاد دیپلماسی از طرف آمریکا را بپذیرد

 هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان چهارشنبه ششم اسفند ماه از ایران خواست تا پیشنهاد دیپلماتیک غرب برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام را بپذیرد. به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه آلمان همچنین ایران را متهم کرد که با اعمال محدودیت برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال تضعیف شفافیت لازم در چارچوب توافق «برنامه اقدام جامع مشترک» یا برجام است.

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد، ایران در نهایت باید درک کند مهم این است که تنش‌زدایی کند و پیشنهاد دیپلماسی، از جمله پیشنهاد ایالات متحده که روی میز است را بپذیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته از آمادگی واشینگتن را برای حضور در مذاکرات غیررسمی گروه ۱+۵ با ایران اعلام کرد.

مقام‌های دولت بایدن می‌گویند، دیپلماسی بهترین مسیر برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی است.

آنها می‌گویند، اقدام اخیر ایران در نادیده گرفتن تعهدات هسته‌ایش در چارچوب برجام، این موضوع را به چالشی فوری بدل کرده است.

این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت، ایران هنوز به پیشنهاد آمریکا برای حضور در مذاکرات در چارچوب گروه ۱+۵ پاسخ نداده است.

در همین زمینه رویترز در گزارشی نوشته است، از هفته گذشته که آمریکا اعلام کرد که مایل است با ایران در چارچوب گروه ۱+۵ وارد مذاکره شود، ایران فعالیت‌های نظارتی آژانس بین المللی را محدود کرد، هشدار داده که غنی سازی با غلظت بالا انجام خواهد داد و نیروهای نیابتی این کشور در عراق دو بار به پایگا‌‌ه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی حمله کرده‌اند.

این گزارش اضافه کرده است، اما آمریکا به همراه فرانسه، آلمان و بریتانیا به این اقدامات ایران با آرامش حساب شده پاسخ داده‌اند.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکایی و اروپایی نوشته است این رویکرد نشانه تمایل به تداوم دیپلماسی است با این امید که ایران به میز مذاکره برگردد، اما در غیر این صورت تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد یافت.

جمهوری اسلامی ایران روز پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای و بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای را متوقف کرد.

با این حال، دولت حسن روحانی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جریان سفر وی به تهران در روز سوم اسفند، به توافقی اضطراری دست یافتند که بر اساس آن، چارچوبی موقت برای همکاری میان طرفین طی سه ماه آینده به‌دست آمد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار است به مدت سه ماه نظارت‌ها بر تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند ولی اطلاعات آن جمع‌آوری و بعدا در اختیار آژانس قرار گیرد.

سازمان انرژی اتمی ایران هم در خصوص این توافق گفته است که تهران «به مدت سه ماه اطلاعات دوربین‎‌های تاسیساتی را که در پیوست مشخص شده ضبط می‎‌کند و نزد خود نگه خواهد داشت.»

مدیرکل آژانس بین المللی پس از این توافق، ابراز امیدواری کرده است که در این فرصت سه ماهه ایجاد شده و از طریق بازگشت آمریکا به برجام، مسائل در این زمینه حل شوند.

مذاکره سه ماهه با آمریکا

هایکو ماس با این حال می‌گوید، شفافیت لازم در چارچوب برجام از برنامه هسته‌ای در این مدت امکان پذیر نیست.

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرده است، اما ما به همراه دیگر شرکا در توافق هسته‌ای برجام هنوز می‌خواهیم در این سه ماه در خصوص نحوه بازگشت گام به گام آمریکا به این توافق بحث و رایزنی کنیم.

هایکو ماس تصریح کرده است، و به ویژه (چنین بحث‌هایی) درباره ترتیبات اقدامات خواهد بود. این‌که چه کسی باید چه گامی را بردارد تا بتوان در نهایت به یک توافق کلی رسید که آمریکا بار دیگر بخشی از این توافق شود.

این در حالی است که وزیر خارجه اسرائیل اسرائیل روز چهارشنبه توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط جمهوری اسلامی ایران را نشانه «عزم» ایران برای دنبال کردن برنامه هسته‌ای خود با اهداف نظامی دانست.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سه شنبه هم گفته بود که هیچ اعتمادی به توافق با تهران ندارد.

بنیامین نتانیاهو خطاب به جمهوری سلامی گفته بود، ما قبلاً کیفیت توافقات با «حکومت‌های افراطی مانند شما را» در قرن گذشته از جمله با کره شمالی دیده‌ایم.

وی اضافه کرده بود، با توافق یا بدون توافق، ما از هیچ عملی برای جلوگیری از دستیابی شما به سلاح هسته‌ای دریغ نخواهیم کرد.

در همین زمینه، روزنامه «اسرائیل هیوم» که نزدیک به بنیامین نتانیاهو است، روز پنجم اسفند و پس از نشست «راهبردی دولت اسرائیل در خصوص راهکارهای تعامل با دولت جو بایدن در صورت بازگشت آمریکا به برجام»، نوشت، اسرائیل «امیدوار است که سرسختی خود ایران در قبال آمریکا، به شکست کوشش‌های دولت جو بایدن در بازگشت به برجام و مرگ نهایی این توافق منتهی شود».

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ خ