به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۹۹

تجمع معترضان در تهران همزمان با دیدار رافائل گروسی و مقام‌های ایران

 
تعدادی از معترضان که بیرون ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران تجمع کرده بودند
همزمان با دیدار رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شماری از معترضان مذاکره هسته‌ای بیرون ساختمان سازمان انرژی اتمی در امیرآباد تهران تجمع کردند. آقای گروسی که دیروز وارد تهران شد امروز در حال دیدار با مقامات ایران است و قرار است با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم دیدار داشته باشد.

آقای ظریف پیش از این دیدار در مصاحبه‌ای با العالم، تلویزیون عربی ایران از احتمال مذاکره با آمریکا سخن گفته و در عین حال تاکید کرده که این مذاکره شامل تغییر در توافق هسته‌ای نخواهد بود.

مهلت ایران به آمریکا برای لغو تحریم‌ها امروز تمام شد و طبق اعلام مقامات در تهران، ایران از روز پنجم اسفند تهران پروتکل الحاقی و بازرسی سرزده بازرسان آژانس انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای را متوقف خواهد کرد.

رافائل گروسی برای مذاکره درباره این همین موضوع به ایران رفته است.

پیشنهاد رافائل گروسی برای سفر به ایران در آستانه توقف اجرای پروتکل الحاقی
همزمان امروز معترضانی که خود را از "گروه‌های بسیج دانشجویی" می‌نامند، بیرون ساختمان سازمان انرژی اتمی شعار می‌دانند "بازرسان جاسوس اخراج باید گردند."

معترضان نگران توافق احتمالی دولت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه نظارت‌ها هستند.

امروز شماری از نمایندگان مجلس هم که تعداد آنها به گزارش فارس بیش از ۲۲۰ نفر اعلام شده، در بیانیه‌ای گفته‌اند دولت حق عقب انداختن اجرای قانون لغو تحریم‌ها را ندارد.

سخنان ظریف درباره شرایط مذاکرات احتمالی با آمریکا

همزمان با سفر آقای گروسی به ایران، محمدجواد ظریف در مصاحبه تلویزیونی خود با العالم، ساعاتی پیش از دیدار با رئیس بین‌المللی آژانس انرژی اتمی گفت: ما با آقای گروسی درباره همه مسائل مهم مذاکره می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که فیلم‌های دوربین‌هایی را که در مراکز [هسته‌ای] ما نصب هست، دریافت کنند.

وزیر خارجه ایران گفته که درباره مسائل فنی با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت خواهد کرد.

همچنین درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا برای میانجیگری مذاکرات ایران و آمریکا در قالب نشست گروه پنج به علاوه یک، آقای ظریف احتمال برگزاری مذاکره را رد نکرد و گفت "مذاکرات احتمالی شامل هیچ تغییری در توافق هسته‌ای نخواهد بود."

وزیر خارجه ایران با تکرار موضع "نهایی" آیت‌الله خامنه‌ای برای برداشته شدن همه تحریم‌ها پیش از هرگونه مذاکره، اضافه کرد که "آمریکا قادر نخواهد بود که قبل از لغو کامل تحریم‌ها به توافق هسته‌ای بازگردد، زیرا این آمریکاست که قانون را نقض کرده است."

او همچنین خواستار "پرداخت خسارت" از طرف آمریکا شده و گفته بعد از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، خسارت یک تریلیون دلاری ایران بخش اصلی مذاکرات خواهد بود.

پیش از آقای ظریف عباس عراقچی، مشاور او هم در مصاحبه‌ای از احتمال مذاکره با آمریکا خبر داده بود.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره پیشنهاد جلسه کشورهای اروپایی و آمریکا با ایران گفته که "در حال بررسی پیشنهاد بورل هستیم و بعد از بررسی نظر خود را اعلام می‌کنیم."

اشاره آقای عراقچی به پیشنهاد جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا برای برگزاری نشست مشترک کشورهای اروپایی طرف برجام و آمریکا و ایران درباره توافق جامع اقدام مشترک است.

مشاور وزیر خارجه ایران تاکید کرد که "به طور اصولی احتیاجی به گفت‌وگو نیست" اما در عین حال گفته این پیشنهاد بررسی می‌شود.

آمریکا اعلام کرده حاضر است دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در یک نشست با ایران را برای یافتن راه حلی دیپلماتیک درباره برجام بپذیرد.

بی بی سی