به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۹۹

جو بایدن: هدف حمله هوایی به سوریه ارسال پیام کوبنده و هشدار جدی به ایران بود

جو بایدن در بازگشت از ایالت تگزاس
 جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هدف حمله هوایی پنجشنبه شب به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه را ارسال پیام کوبنده و هشدار جدی به ایران و متحدان این کشور اعلام کرد. حمله هوایی پنجشنبه شب نخستین حمله نیروهای آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان در منطقه مرزی بین سوریه و عراق از زمان ورود جو بایدن در کاخ سفید است. 

به گزارش رادیوی بین المللی فرانسه و به نقل از روزنامه «وال‌استریت جورنال»، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده ضمن تاکید بر این که حمله هوایی پنجشنبه شب به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه در پاسخ به پرتاب پیاپی موشک به پایگاه‌های محل استقرار سربازان آمریکایی در شمال عراق انجام گرفته است، هدف این حمله را ارسال پیام کوبنده و هشدار جدی به ایران و متحدان این کشور اعلام کرد.

بر اساس گزارش امروز (شنبه ۲۷ فوریه) خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، رئیس جمهوی آمریکا یک روز پس از حمله هوایی پنجشنبه شب، با خطاب قرار دادن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «مراقب باشید، اقدامات شما بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند.»

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده نیز هدف آمریکا از حمله به مواضع گروه‌های شبه‌نظام را ارسال پیامی «روشن» به جمهوری اسلامی ایران خواند. وی در یک کنفرانس خبری عصر روز جمعه (۲۶ فوریه) گفت که ایالات متحده باید به تهدیدها و حملات انجام گرفته به محل استقرار سربازان آمریکایی در منطقه واکنش نشان می داد و عملیات هوایی پنجشنبه شب در همین راستا صورت گرفت.   

در همین حال، جان کِربی، سخنگوی ارشد پنتاگون بر ماهیت «دفاعی» حمله هوایی پنجشنبه شب تاکید کرد و گفت دو جنگنده از نوع «اف-۱۵‌ای» هفت موشک شلیک کردند و در نتیجه این عملیات ۹ مرکز شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه مرزی بین سوریه و عراق نابود شدند. وی افزود در این حمله به تاسیسات دیگری نیز آسیب جدی وارد آمد.

جنگنده‌های آمریکایی پنجشنبه شب مواضع برخی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران از جمله «کتائب‌الله حزب‌الله» و «کتائب سیدالشهدا» در شرق سوریه و نزدیک شهر ابوکمال را بمباران کردند. بر اساس نخستین برآوردها دستکم ۲۲ نفر در این حمله کشته شدند.

یک روز پس از این حمله هوایی، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه این حمله را «غیر قانونی و تجاوزگرانه» خواند و آن را محکوم کرد. وی در نخستین واکنش به حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی گفت: « این حملات در ادامه تجاوزات به خاک سوریه می‌باشد.»

حمله هوایی پنجشنبه شب آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در حالی انجام می گیرد که گمانه زنی ها در مورد احتمال از سرگیری گفت‌وگوهای برجام میان واشنگتن و تهران پس از روی کار آمدن جو بایدن افزایش یافته است. با این وجود، آمریکا همچنان خواستار بازگشت ایران به تعهداتی برجامی این کشور است و ایران نیز می گوید این ایالات متحده است که باید «بدون قید و شرط» به توافق هسته ای برجام بازگردد.