به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۹

کرونا جان انیس نقاش، عامل ترور ناموفق شاپور بختیار را گرفت

انیس نقاش، تروریست لبنانی و عامل ترور ناموفق شاپور بختیار به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در دمشق درگذشت. انیس نقاش مقیم ایران بود. اکنون گفته می‌شود که پیکر او برای دفن از دمشق به بیروت منتقل خواهد شد.

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی از فوت انیس نقاش، تروریست لبنانی ساکن ایران خبر داده‌اند. انیس نقاش در چندین عملیات نظامی در خاورمیانه شرکت داشت.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا روز دوشنبه چهارم اسفند (۲۲ فوریه) به نقل از المیادین خبر درگذشت انیس نقاش را منتشر کرده است.

نقاش در سن ۷۰ سالگی و به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستانی در دمشق فوت کرد. جسد او قرار است روز سه‌شنبه ۲۳ فوریه برای خاک‌سپاری به بیروت منتقل شود.

انیس نقاش در سن ۱۷ سالگلی به جنبش فتح پیوست و کار آموزش نیروهای فتح در اردوگاهی واقع در جنوب لبنان را برعهده گرفت.

نقاش در سال ۱۹۸۰ به اتهام تلاش برای ترور شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر حکومت پهلوی، به زندان افتاد. گرچه اقدام او برای ترور شاپور بختیار نافرجام ماند، اما در جریان آن سوءقصد تروریستی دو نفر و از جمله یک مامور پلیس فرانسه جان باختند.

انیس نقاش پس از ده سال زندان در فرانسه مورد عفو فرانسوا میتران قرار گرفت و در سال ۱۹۹۰ به ایران رفت و تا پایان عمر در آن کشور زندگی کرد.

نقاش طی مدت اقامت خود در ایران بارها به سوریه و لبنان سفر کرده بود. او در هنگام مرگ در سوریه به سر می‌برد.

 دویچه وله فارسی