به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۹

هجوم معترضان به فرمانداری سراوان در پی تیراندازی به سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان

 درگیری امروز در سراوان
نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در سیستان و بلوچستان می‌گویند تیراندازی روز گذشته از سوی نیروهای امنیتی به سوی رانندگان و سوخت‌بران در منطقه مرزی سراوان تاکنون دستکم "۱۰نفر کشته و ۵ نفر زخمی" بر جا گذاشته است. براساس همین گزارشها در ادامه اعتراض به این حادثه و بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که برخی از آنها به دست بی بی سی فارسی رسیده است مردم معترض به داخل ساختمان فرمانداری این شهر هجوم برده‌اند.

عبدالله عارف مدیر کمپین فعالان بلوچ به بی بی سی فارسی گفت در پی تجمع امروز اوضاع در سروان متشنج است و نیروهای انتظامی و امنیتی با استفاده از گاز اشک آور با معترضان درگیر شدند.

همزمان گزارش‌هایی از بازداشت شماری از معترضانی تجمع امروز منتشر شده است.

به دنبال قطع راه‌های ارتباطی از جمله اختلال در اینترنت و خطوط تلفن همراه اطلاع‌رسانی دقیق از این حادثه با مشکل مواجه شده است.

مدیر کمپین فعالان بلوچ به بی بی سی فارسی‌ می‌گوید تجمع‌هایی نیز در مقابل قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران در سراوان شکل گرفته است.

گزارش‌ها از 'کشته‌ و زخمی' در تیراندازی به سوخت‌بران
عبدالله عارف به بی بی سی فارسی می‌گوید تیراندازی روز گذشته از سوی نیروهای نظامی پس از آن آغاز شد که رانندگان سوخت‌بر به علت مسدود کردن گذرگاه مرزی دست به اعتراض زده بودند.

با توجه به وضعیت وخیم زخمی‌ها و اختلال در اطلاع رسانی، احتمال افزایش شمار تلفات حادثه تیراندازی به سوی سوخت‌بران وجود دارد.

فعالان بلوچ ویدیوی‌هایی از مصدومان این تیراندازی و همچنین عکس‌هایی از "جان باختگان" احتمالی این واقعه منتشر کرده‌اند اما هنوز منابع رسمی در خصوص این درگیری و کشته‌شدگان، جزئیاتی منتشر نکرده‌اند.

کمبر بلوچ، مدیر کانال رصد بلوچستان نیز به بی بی سی فارسی می‌گوید گمان می‌رود شمار قربانیان تیراندازی ماموران نظامی و امنیتی بسیار بیشتر از آمار فعلی باشد.

در سال‌های اخیر سپاه پاسداران مسئولیت امنیت مرزهای این منطقه را بر عهده گرفته و با دیگر نیروهای نظامی و امنیتی ایران قرارگاهی مشترک در سیستان و بلوچستان برپا کرده است.

معضل سوخت‌بران
اخیرا دولت طرحی به نام "رزاق" تصویب کرده است که بنابر آن قرار است جایگاه‌های سوخت رسانی در طول مرز زده شود و فروش سوخت قانونی شود. فعالان بلوچ می‌گویند که این طرح زمینه نارضایتی‌های اخیر بوده و در نتیجه آن ممکن است جمعیت زیادی از شهروندان سیستان و بلوچستان منبع درآمد خود را از دست بدهند.

عبدالله عارف مدیر کمپین فعالان بلوچ، به بی بی سی می‌گوید تصویب طرح رزاق از سوی استانداری می‌تواند به مشکل اقتصادی برای صدها هزار نفر منجر شود.

به گفته مدیر کمپین فعالان بلوچ، "دولت می‌گوید این موضوع برای کمک به وضعیت معیشتی مرزنشینان است و ساکنانی که تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرز زندگی می کنند در این طرح سهیم خواهند بود. اما در حقیقت سپاه پاسدران می خواهد فروش سوخت را به طور انحصاری در دست بگیرد و از این طریق تحریم‌های بین‌المللی را دور بزند و سوخت را به طور غیرقانونی به پاکستان بفروشد".

او می‌گوید "بسیاری از کسانی که به سوخت بری در سیستان و بلوچستان روی آوردند، محلی زندگی‌شان دورتر از ۲۰ کیلومتری مرز است".

به خاطر فقر و محرومیت سوخت بری یک منبع درآمد اصلی برای مرزنشینان و شهروندان سیستان و بلوچستان است.

بی بی سی  فارسی