به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۶، ۱۴۰۰

محمود احمدی‌نژاد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را تحریم کرد

کشور در 'مسیر فروپاشی' است

 دولت بهار نوشته حسین نجات فرمانده قرارگاه ثارالله به خانه احمدی‌نژاد رفته و خواهان سکوت او شده است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران که صلاحیتش برای نامزدی انتخابات ۱۴۰۰ رد شده، گفته "جامعه در حد انفجار است"، او نمی‌خواهد در این "مسیر فروپاشی" شریک باشد و در برابر رد صلاحیتش "تا پای جان" خواهد ایستاد و کوتاه نخواهد آمد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده است روز چهارشنبه پنجم خرداد اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کند و از هیچ نامزدی هم حمایت نخواهد کرد.

احمدی‌نژاد با انتشار ویدئویی گفت که «گستره درخواست و اصرار مردم برای نامزدی‌اش به حدی بود که نمی‌توانستم پاسخ منفی بدهم و بالاخره در برابر خواست بسیار وسیع مردم تسلیم شدم و علیرغم اطلاع از شرایط کشور، ثبت‌نام کردم».

سایت دولت بهار متعلق به طرفداران محمود احمدی‌نژاد گزارش کرده که دوشنبه شب، سوم خرداد، قبل از اعلام رسمی نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی در شورای نگهبان، حسین نجات، فرمانده قرارگاه ثارالله و مسئول امنیت شهر تهران به خانه او در شرق تهران رفته است.

این سایت ادعا کرده که آقای نجات خواستار "همکاری، سکوت و همراهی" آقای احمدی‌نژاد در مقابل رد صلاحیتش شده است.

امروز، چهارشنبه، پنجم خردادماه، سایت دولت بهار پاسخ "شفاهی و کتبی" آقای احمدی‌نژاد به حسین نجات را منتشر کرده که در آن انتقادهای تندی را درباره حکومت ایران مطرح کرده است.

رئیس‌جمور سابق ایران درباره "خطر خیزش گرسنگان" در ایران هشدار داده و گفته: "این خطر را هر روز بیش از دیروز حس می‌کنم و دلم می‌سوزد که نظام و انقلاب که خون صدها هزار نفر به پایش ریخته شده، به آسانی و به این ارزانی به خاطر جهالت یا بی‌مسئولیتی برخی، از دست برود."

او افزوده: "امروز به معنای واقعی، اوضاع کشور خراب است. وضعیت اقتصادی، فاجعه‌بار و وضعیت اجتماعی، در آستانه فروپاشی و شرایط فرهنگی، به لحاظ از هم گسیختگی، غیرقابل وصف است. وضعیت امنیتی نیز به گونه‌ای است که جریان نفوذ در اعماق کشور ضربات سنگین وارد می‌کند. هم ضعف هست و هم خیانت."

ژاد تاکید کرده که به خاطر حس کردن این خطر "به درخواست مردم" به میدان آمده است و کنار نخواهد رفت.

آقای احمدی‌نژاد گفته رد صلاحیت او "تبعات گسترده‌ای" خواهد داشت. او نام نبرده اما عده‌ای را به برنامه‌ریزی برای حذف خود از صحنه سیاسی ایران متهم کرده است: "آنها لاجرم در نشست‌های درون گروهی خویش و مشاوره با حامیان خارجی خود، به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای جز حذف فیزیکی نامزد ملت یا رد صلاحیت او نمانده است. از این رو بنا را بر این گذاشته‌اند که به هر ترتیب ممکن مانع از حضور بنده در انتخابات شوند و در این راه البته به جهالت و حسادت عده‌ای نیز طمع دارند."

این اولین بار نیست که او رد صلاحیت می‌شود. آقای احمدی‌نژاد چهار سال پیش هم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ ثبت نام کرد اما رد صلاحیت شد.

دیروز به طور رسمی نام ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام و مشخص شد که علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق، اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس جمهور، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و مصطفی تاجزاده از چهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان رد شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران امروز در نامه‌ای به شورای نگهبان به رد صلاحیت‌ها اعتراض کرده است.

آقای احمدی‌نژاد با پافشاری بر موضع خود در روز ثبت نام که گفته بود در صورت رد صلاحیت در انتخابات شرکت نخواهد کرد، اضافه کرده است: "همانطور که در صحبت‌های روز ثبت نام گفتم، تا آخر پای کار مردم و انقلاب هستم و ذره‌ای از آن کوتاه نخواهم آمد و همانطور که به آنها قول دادم، در صورت رد صلاحیت از هیچ نامزدی حمایت نخواهم کرد و تا پای جان خواهم ایستاد و دلیل رد صلاحیت و مسئولیت عواقب آن را از عوامل رد صلاحیت، آشکارا و علنی مطالبه خواهم کرد."

او البته تاکید کرده که از تجمعات و حرکت‌های اعتراضی به خاطر رد صلاحیت حمایت نمی‌کند.

دیروز گزارش شده بود که اطراف خانه محمود احمدی‌نژاد، در نارمک در شرق تهران جو امنیتی حاکم است. سایت دولت بهار در پایان روز تصویر او را منتشر کرده که از خانه بیرون آمده بود.

آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سردار نجات، مسئول امنیت تهران، ادعا کرده که "دشمن" با شناختی که از وضعیت "بد" فعلی دارد با ادامه فشار اقتصادی، خواهان انحلال سپاه، نظارت خارجی بر انتخابات و رفراندوم و در نهایت "انحلال نظام" خواهد شد و به گفته او عده‌ای هم در داخل کشور از این وضعیت استقبال خواهند کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار است ۲۷ خرداد برگزار شود.

بی بی سی  فارسی 


رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1