به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۲۲، ۱۴۰۰

اعتراضات اعراب اسرائیلی؛

 اعلام وضعیت اضطراری در شهر لد

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که در ناآرامی‌های لاد اتومبیل‌ها و مغازه‌ها در آتش سوختند

در خلال تشدید درگیری میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی، اسرائیل در شهر مرکزی لد که صحنه شورش اعراب اسرائیلی است وضعیت اضطراری اعلام کرده است.شهر لاد یکی از شهرهایی است که صحنه شورش اعراب اسرائیلی است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سه شنبه شب در لد وضعیت اضطراری اعلام کرد.

خشونت‌های بیت‌المقدس؛ واکنش کشورهای منطقه چه بوده؟
شهردار لد می‌گوید اوضاع مانند جنگ داخلی است.

معترضان عرب در این کشور اتومبیل ها را به آتش کشیدند و بنابه گزارش ها ۱۲ نفر در درگیری هایی که شهردار لد به جنگ داخلی تشبیه کرد زخمی شده‌اند.

این اعتراضات در پی مراسم خاکسپاری یک مرد عرب اسرائیلی که در جریان ناآرامی های یک روز پیشتر کشته شده بود آغاز شد.

پلیس می گوید با رسیدن شب اوضاع در لد به آشوب کشیده شد. رسانه های اسرائیلی از به آتش کشیده شدن کنیسه ها و تعدادی کسب و کار خبر می دهند. همزمان خبرگزاری رویترز می گوید که گزارش هایی از سنگ اندازی یهودیان به سوی اتومبیلی که راننده آن یک شهروند عرب بود منتشر شده.

نقشه اسرائیل
شدیدترین خشونت‌ها در سا‌ل‌های اخیر
شبه‌نظامیان فلسطینی صدها موشک را به شهر‌های مرکزی اسرائیل شلیک کردند و همزمان اسرائیل غزه را زیر حملات هوایی سنگینی قرار داده است.

دست کم ۴۰ نفر در شدیدترین خشونت‌های سالهای بین اسرائیل و فلسطینی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

گروه اسلامگرای حماس در اقدامی بی‌سابقه از شلیک ۱۳۰ راکت به شهر تل آویو، واقع در نواحی مرکزی اسرائیل، خبر داده است. این حمله مدت کوتاهی پس از بمباران یک ساختمان ۱۳ طبقه در غزه انجام شد.

جامعه بین‌الملل از هر دو طرف خواسته است تا روند تشدید خشونت‌ها را پایان دهند. تور ونسلند فرستنده صلح خاورمیانه سازمان ملل متحد گفت اوضاع به سمت "یک جنگ تمام عیار" پیش می‌رود.

اعتراضات اعراب اسرائیلی در این شهر در نزدیکی تل آویو با پرتاب سنگ به طرف پلیس همراه بود. پلیس نیز با نارنجک صوتی واکنش نشان داد.

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که کنیسه‌ها و چندین مغازه به آتش کشیده شده است. همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که خودروی یک ساکن عرب تبار توسط یهودیان سنگ باران شده است.

شماری از پلیس‌های اسرائیلی از مناطق مرزی کرانه باختری به این شهر منتقل شده‌اند.

در شماری دیگر از شهرهایی که اعراب اسرائیلی در آن ساکنند ناآرامی‌هایی گزارش شده است. ناآرامی در بیت المقدس شرقی و کرانه باختری نیز ادامه دارد.

بی بی سی  فارسی