به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۴، ۱۴۰۰

دستکاری' بودجه ۱۴۰۰ ایران؛

بودجه نظامی در مجلس یک‌ونیم برابر شد
 بودجه سپاه پاسداران چه تغییری کرد؟
بین بخش‌های مختلف نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج از افزایش بودجه بیشتری هم بهره‌مند شده‌اند.

دولت در لایحه اولیه‌اش ۵۵ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌هایش در نظر گرفته بود. این مبلغ در مجلس ۶۲ درصد افزایش یافت و به ۸۹ هزار میلیارد تومان رسید.

این رقم، تقریباً دو برابر بودجه سال ۱۳۹۹ این نهاد و بیش از چهار و نیم برابر هزینه‌های سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌هایش در سال ۱۳۹۸ است.

با در نظر گرفتن اثر تورم و با فرض تورم ۳۹ درصدی در سال ۱۴۰۰ (طبق تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول) باز هم مشخص می‌شود که ارزش بودجه سپاه پاسداران عملاً ظرف دو سال، ۱۴۴ درصد بالا رفته و به عبارت دیگر دو و نیم برابر شده است.

چه کسی بودجه ۱۴۰۰ را "دستکاری" کرد؟

پس از انتشار جزئیات تغییرات بودجه، عده قابل توجهی از نمایندگان مجلس، کمیسیون تلفیق و شخص الیاس نادران، رئیس این کمیسیون را به دست بردن گسترده در جداول بودجه متهم کردند.

صد نفر از نمایندگان در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نوشتند تغییرات جداول بودجه 'توسط رئیس، یکی دو نفر از اعضای کمیسیون و دوستانی از بیرون مجلس و بدون اطلاع حتی اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفته است.'

این نمایندگان در نامه‌شان به رئیس مجلس هشدار دادند "مطمئن باشید طی سه سال آینده کسب کرسی در کمیسیون تلفیق بودجه و به دست آوردن ریاست آن به یک رانت بزرگ تبدیل [...] خواهد شد."

ولی رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق اتهام دستکاری در بودجه را رد کرد و گفت این کمیسیون بودجه جاری و اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها را "حتی یک ریال" هم تغییر نداده است.

آقای زارع گفت" "تغییراتی بر اساس درخواست نمایندگان بوده است. اگر پیشنهاد‌هایی در بودجه، چه در تبصره‌ها و چه در جداول برای بخش‌های مختلف داده شده، در خصوص بحث‌های عمرانی بوده است."

از ابلاغیه رئیس مجلس مشخص است که صدها ردیف بودجه جاری دستگاه‌های مختلف اجرایی تغییر کرده است؛ چیزی که به گفته علی مزروعی غیرعادی است: 'میزان تغییراتی که هر ساله در لایحه بودجه در مجلس داده می‌شد، معمولاً بین سه تا پنج درصد بود.‌ آن‌چه که حالا اتفاق افتاده، با روند معمول چندان انطباقی ندارد.'

بی بی سی  فارسی