به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۸، ۱۴۰۰

سازمان جهانی بهداشت:

تا ۷۰ درصد مردم جهان واکسن نزنند کرونا تمام نمی‌شود

 هانس کلوگه، مدیر سازمان جهانی بهداشت در قاره اروپا گفت تا زمانی که دست کم ۷۰ درصد مردم جهان واکسن کرونا دریافت  نکنند، همه‌گیری تمام نمی‌شود. کلوگه روز جمعه ۲۸ مه (۷ خرداد) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه ضمن ابراز تأسف از روند کند واکسیناسیون کووید از جمله در اروپا گفت که سرعت سرایت انواع جهش‌یافته ویروس کرونا در جهان «نگران‌کننده» است.

این مدیر ارشد سازمان جهانی بهداشت همچنین گفت: «به عنوان مثال می‌دانیم که نوع بی۱۶۱۷ (ویروس کرونای هندی) از بی‌۱۱۷ (ویروس انگلیسی) مسری‌تر است و خود این نوع آخری نیز از ویروس قبلی مسری‌تر بوده است.»

وی با اشاره به این که واکسن‌های موجود تاکنون علیه ویروس‌های جهش‌یافته مؤثر بوده‌اند، گفت که افزایش شتاب واکسیناسیون برای پایان دادن به این همه‌گیری که «بیشتر از حد انتظار» هم طول کشیده، مهم است. هانس کلوگه که از فوریه ۲۰۲۰ تاکنون مدیریت سازمان بهداشت جهانی در اروپا را بر عهده دارد، خاطرنشان كرد: «برای مهار یک بیماری همه‌گیر، سرعت ضروری است و این چیزی است که در ابتدای شیوع کرونا وجود نداشت.»

نتایج یک تحقیق: واکسن چینی کروناواک بیش از واکسن فایزر مرگ و میر ناشی از کووید را کاهش می‌دهد
این پزشک بلژیکی افزود: «حتی زمانی که سازمان بهداشت جهانی همه‌گیری را اعلام کرد، بسیاری از کشورها هنوز منتظر بودند. ما وقت گرانبهایی را از دست دادیم.»

در مجموع ۵۳ کشور و قلمرو موجود در منطقه اروپا بر پایه معیارهای سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۲۶ درصد افراد دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بر پایه برآورد خبرگزاری فرانسه، در اتحادیه اروپا تاکنون ۳۶.۶ درصد از مردم حداقل یک دوز و ۱۶.۹ درصد نیز هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۵ سال در اروپا آغاز می شود
در تحولی دیگر در پیوند با واکسیناسیون کرونا در اروپا، قرار است نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله نیز برای نخستین بار واکسن نوع فایزر-بیون‌تک را دریافت کنند.

مارکو کاولری، رئیس بخش راهبرد واکسن‌ها و تهدیدهای بهداشتی آژانس دارویی اروپا روز جمعه گفت: «کمیته داروهای انسانی آژانس دارویی اروپا امروز استفاده از واکسن فایزر-بیون‌تک به نام کمیرناتی را برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله تأیید کرد. این واكسن تاکنون برای تزریق به افراد ۱۶ سال به مجوز گرفته و هم‌اكنون داده‌هایی داریم كه نشان می‌دهد این واكسن برای سنین سن ۱۲ تا ۱۵ سال نیز ایمن است.»

کمیته داروهای انسانی آژانس دارویی اروپا که مسئول ارزیابی و نظارت بر فرآورده‌های دارویی در اتحادیه اروپاست گفته است که فواید ناشی از تزریق فایزر در این گروه سنی بیش از خطرات احتمالی آن است، اما همچنین گفته است که به دلیل محدود بودن تعداد کودکان شرکت‌کننده در مطالعه کارآمدی واکسن، این آزمایش نمی‌تواند عوارض جانبی نادر را تشخیص دهد.

اتحادیه اروپا اولین قدرت غربی نیست که به نوجوانان اجازه تزریق واکسن کرونا می‌دهد. در اوایل ماه جاری میلادی، ایالات متحده آمریکا نیز واکسن فایزر-بیون‌تک را برای استفاده اضطراری در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله تجویز کرده بود.

این در حالی است که تدروس آدانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در اواسط ماه مه گفته بود کشورهایی که در حال حاضر به جوانان واکسن می‌زنند، باید این کار را متوقف کنند زیرا این گروه سنی در معرض خطر بیماری نیستند.

وی در عوض گفت که این دوزها باید از طریق ساز و کار کوواکس، برنامه ابتکاری این سازمان به هدف دسترسی عادلانه کشورهای فقیرتر به اکسن اهدا شود.

یافته‌های کمیته داروهای انسانی آژانس دارویی اروپا اکنون به کمیسیون اروپا منتقل می‌شود و سپس کمیسیون در این زمینه تصمیمی قانونی می‌گیرد که رسما به همه ۲۷ کشور عضو ابلاغ می‌گردد.

 یورونیوز فارسی