به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۳۱، ۱۴۰۰

نتانیاهو: ورود پهپاد ایرانی به آسمان اسرائیل

 نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت گفت، پهپادی که این هفته وارد آسمان اسرائیل شد، «ساخت ایران و مجهز به مواد انفجاری بود». بنیامین نتانیاهو تکه‌هایی از این پهپاد را در دست گرفت و آن را به هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، که به اسرائیل سفر کرده است، نشان داد. وی گفت که ارتش اسرائیل این پهپاد را سرنگون کرد. این نخستین بار است که ارشدترین مقام سیاسی اسرائیل، به طور رسمی نام ایران را به ماجرای پهپاد سرنگون شده ربط می‌دهد.

رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه این هفته از رخنه یک پهپاد به منطقه «بقاع اردن» در کنار شهرک «بیت شه‌آن» و در نزدیکی مرز با اردن خبر دادند که در نزدیکی مزرعه اشتراکی «ماعوز حییم» سرنگون شده بود.

رسانه‌های اسرائیل افزوده بودند، این احتمال قوی وجود دارد که پهپاد از نوع انتحاری بوده و مواد انفجاری حمل می‌کرده اما عدم شناسایی سریع آن، یک نقطه ضعف محسوب شده و ارتش در حال بررسی چرایی آن است. این رسانه‌ها به نام کشور خاصی به عنوان عامل یا منبع ارسال پهپاد اشاره نکرده بودند.

به نوشته تایمز اسرائیل، ارتش به «سکوت سنگین» در باره این رویداد ادامه داده بود و این احتمال مطرح است که سکوت ارتش اسرائیل ناشی از ضعف آن در برابر رخنه «پهپاد ساخت ایران» بوده باشد.

بنیامین نتانیاهو در حالی که بخشی از بال پهپاد ساقط شده را در جریان یک نشست خبری در تل‌آویو به هایکو ماس نشان می‌داد، گفت این «ثابت می‌کند که تهران پدرخوانده حقیقی ترور در خاورمیانه است».

وی گفت پهپاد حاوی مواد منفجره بود و افزود، «ایران زیرساخت‌هایی را که سازمان‌های تروریستی به آن تکیه می‌کنند، تامین می‌کند».

از اظهارات بنیامین نتانیاهو چنین استنباط می‌شود که ارتش این کشور هنوز در خصوص محل دقیق ارسال این پهپاد به جمع‌بندی دقیقی نرسیده است زیرا وی به وزیر خارجه آلمان گفت «در حالی که ما مشغول عملیات (در غزه) بودیم، ایران پهپاد انفجاری را یا از عراق یا از سوریه وارد آسمان اسرائیل کرد، اما نیروهای ما پهپاد را در نزدیکی اردن ساقط کردند».

نخست وزیر اسرائیل به وزیر خارجه آلمان گفت: «ایران نه تنها به طور کامل از سازمان جهاد اسلامی فلسطین حمایت می‌کند و همه نیازهای آن را تامین می‌کند، بلکه روند تجهیز تسلیحاتی حماس و حزب‌الله را نیز ادامه می‌دهد.»

سایت وای.نت نوشته است که در یک حادثه مشابه، پهپادی که مرتبط با ایران بود، چند سال پیش از پایگاه «تی‌۴» در سوریه به آسمان اسرائیل رخنه کرده بود.

ایران هنوز به سخنان بنیامین نتانیاهو در خصوص مسئولیت اعزام پهپاد انفجاری به حریم هوایی اسرائیل واکنش نشان نداده است. اما سایت «مشرق‌نیوز» که ظاهرا به سازمان اطلاعات نظامی سپاه پاسداران نزدیک است، این اظهارات نخست وزیر اسرائیل را «یاوه‌گویی» و «تکرار اتهامات ضد ایرانی» نامیده است.

شماری از مقامات ارشد نظامی ایران در روزهای گذشته از «مقاومت» در برابر «رژیم صهیونیستی» حمایت قوی کرده و گفته بودند که اسرائیل در عملیات نظامی برابر سازمان‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه «به تنگنا رسیده است».

همچنین به گزارش تسنیم، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه در پیامی به فرماندهان جهاد اسلامی و حماس نوشت که «شما حماسه عظیمی را رقم زده و ضعف و عجز اشغالگران قدس را اثبات کردید».

پیام آقای قاآنی خطاب به اکرم العجوری، فرمانده «گردان‌های القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین و محمد ضیف، فرمانده «گردان‌های عزالدین القسام»، شاخه نظامی حماس است.

اسماعیل قاآنی افزوده که «با وجود افزایش فشار بر ایران و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران فلسطین را تنها نخواهد گذاشت» و این «وعده حاج قاسم سلیمانی است که محور مقاومت روز به روز مستحکم‌تر می‌شود».

فرمانده نیروی قدس در حالی برای محمد ضیف نامه نوشته که اسرائیل در طول جنگ اخیر دو بار دیگر تلاش کرده بود که این فرمانده ارشد میدانی حماس را از پای درآورد اما رسانه‌های اسرائیل نوشتند که این تلاش‌ها، مانند چند طرح سال‌های گذشته کشورشان برای کشتن محمد ضیف، ناکام ماند.

بنیامین نتانیاهو درنشست خبری خود با هایکو ماس گفت که وزیر خارجه آلمان جزو مقاماتی است که برای «همبستگی» با مردم اسرائیل که زیر حملات راکتی بوده‌اند، به اسرائیل آمده و این امر، «از حمایت قوی و تزلزل‌ناپذیر آلمان و سایر دوستان واقعی اسرائیل» نشان دارد.

یاکوب کلهانک، وزیر خارجه چک و ایوان کورچوک، وزیر خارجه اسلوانی هم در میان مقاماتی هستند که روز پنج‌شنبه برای ابراز همبستگی با اسرائیل در بحران جنگی کنونی وارد اسرائیل شدند.

مقامات اسرائیل وزیران خارجه مهمان را به بازدید از شهرهایی اسرائیلی بردند که آماج حملات سنگین راکتی در ۱۱ روز جنگ جاری قرار گرفته‌اند.

سفر این مقامات اروپایی به اسرائیل، که نخستین دیدار مقامات بلندپایه اروپا از آغاز جنگ ارتش اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه است، در حالی انجام شده که احتمال آتش‌بس در این نبردها، قوی‌تر شده است.

احتمال برقراری آتش‌بس از روز جمعه

طیف گسترده‌ای از اظهارات مقامات اسرائیلی و فلسطینی و سخنان مقامات منطقه‌ای که در کوشش دستیابی به صلح هستند، این احتمال را مطرح کرده که آتش‌بس در روز جمعه برقرار شود.

برگزاری نشست کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو در شامگاه پنج‌شنبه، احتمال استقرار آتش‌بس را تقویت کرده است.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، چهارشنبه در چهارمین تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو از آغاز این بحران، گفته بود که انتظار دارد آتش‌بس سریعا بدست آید.

همزمان، تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل، روز پنج‌شنبه با سفر به قطر و دیدار با اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، که در دوحه به سر می‌برد، در مورد جزییات «آتش‌بس» میان سازمان او با اسرائیل گفت‌وگو کرد.

در حالی که ارتش اسرائیل در یازدهمین روز از بحران جاری به حملات هوایی به غزه ادامه داد و موجی از حملات پیاپی راکتی در تمامی ساعات این روز متوجه شهرهای متعددی در جنوب اسرائیل بود، ناظران در هر دو سوی بحران متفق‌القول هستند که اگر حادثه خاصی در شبانه روز آینده رخ ندهد، حملات دو طرف از ظهر جمعه متوقف خواهد شد.

جنگ ۱۱ روزه تا کنون ۲۳۰ فلسطینی را در غزه و ۱۳ تن را در طرف اسرائیلی کشته است. در این ۱۱ روز حداقل ۳۰ فلسطینی نیز در کرانه باختری کشته شدند. شمار مجروحین و ابعاد خسارات سنگین این عملیات چشم‌گیر است.

رادیو فردا