به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۱۵، ۱۴۰۱

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان:

 دست‌کم 16 معترض در زمان بازداشت کشته شدند

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» با انتشار گزارشی درباره کشته‌شدن معترضان ایرانی در نتیجه شکنجه و یا جلوگیری از دریافت درمان مناسب اعلام کرد که در جریان اعتراضات سراسری این کشور تاکنون، دست‌کم 16 نفر در بازداشت به قتل رسیده‌اند.


این کمیته که «توسط چند تن از فعالان برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات 1401» شکل گرفته است، تصریح کرد که این 16 معترض «بر اثر شکنجه برای اعتراف‌گیری و یا در نتیجه جلوگیری از دریافت درمان موثر بعد از زخمی‌شدن به گلوله به قتل رسیدند.»


کمیته پیگیری همچنین اعلام کرده است، این آمار تنها مربوط به کسانی است که اطلاعات آن‌ها منتشر شده و شامل افرادی که «نامشان هرگز رسانه‌ای نشده» و یا مرگ آن‌ها مشکوک بوده، نمی‌شود.


رامین فاتحی، یوسف رئیسی، محمد لطف‌الهی، حامد سلحشور، شادمان احمدی، شهریار عادلی، احمد گودرزی، امیرجواد اسعدزاده، هیمن آمان، اسماعیل دزوار، امید حسنی، محمد حاجی رسول‌پور، ایلیاد رحمانی‌پور، میلاد خوشکام، سامان قادرپور و مهدی زارع اشکذری اسامی این 16 نفر هستند.


بر اساس این گزارش، مرگ 12 معترض دیگر نیز «مشکوک بوده» و هنوز در دست تحقیق است.


خبرگزاری «هرانا» نیز گزارش داد از آغاز اعتراضات سراسری جاری در 26 شهریور تا روز چهارشنبه 14 دی، دست‌کم‌ 516 معترض توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی کشته شده‌ و بیش از 19 هزار نفر بازداشت شده‌اند.