به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۱۲، ۱۴۰۱

جو شدید امنیتی – نظامی در جوانرود

  ده ها نفر بازداشت شدند

شمار مجروحان مراسم چهلم در جوانرود به ۱۵ نفر رسید

شمار مجروحان مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات در جوانرود افزایش یافت. طبق گزارش هرانا آمار کشته‌شدگان خیزش مردمی به ۵۱۲ نفر رسیده است. تسنیم اظهارات جدید عبدالحمید درباره بهائیان را "خلاف فقه و خلاف امنیت ملی" دانست.

"شبکه حقوق بشر کردستان" روز دوشنبه ۱۲ دی (۲ ژانویه) در گزارشی از آخرین وضعیت جوانرود از افزایش شمار مجروحان مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به ۱۵ نفر  خبر داد. این افراد از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله با گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی نیروهای سپاه زخمی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که در دو روز گذشته به دنبال برگزاری مراسم چهلم جان‌باختگان اعتراضات مردمی جوانرود، نیروهای سپاه پاسداران در کلیه خیابان‌های این شهر حضور گسترده داشته و دست‌کم ۱۰ شهروند توسط ماموران اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. 

روز شنبه ۱۰ دی،‌ در جریان برگزاری مراسم چهلم هفت تن از کشته‌شدگان اعتراضات مردمی جوانرود یک جوان ۲۲ ساله به نام برهان الیاسی نیز در اثر تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.


هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تازه‌ترین آمار خود را در ارتباط با خیزش مردمی یکشنبه شب ۱۱ دی به روز کرد.


طبق این آمار (۲۶ شهریور تا ۱۱ دی ۱۴۰۱) شمار کشته‌شدگان به ۵۱۲ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۹ هزار  و ۲۰۴ نفر رسیده است. در این گزارش به بازداشت ۶۸۳ دانشجو نیز اشاره شده است.

هرانا روز یکشنبه ۱۱ دی از انتقال چهار زندانی در زندان مرکزی کرج، به سلول‌های انفرادی این زندان خبر داد. به نوشته هرانا انتقال این زندانیان جهت اجرای حکم اعدام آنها صورت گرفته و هویت و اتهامات این زندانیان در دست بررسی است.

مرگ جوان بازداشتی پس از ۲۰ روز کما 

بر پایه گزارش‌هایی که کاربران در فضای مجازی منتشر کردند مهدی زارع اشکذری که در جریان اعتراضات در تهران بازداشت شده بود، پس از آزادی موقت به علت شدت جراحات وارده به کما رفته و پس از ۲۰ روز جان خود را از دست داد.

وبسایت "زیتون" نوشته است پیکر مهدی جمعه ۹ دی، تحویل خانواده زارع اشکذری شده و شنبه در قبرستان اشکذر به خاک سپرده شده است.

خاله مهدی با انتشار عکسی در فضای مجازی از ضرب و شتم این جوان در زمان بازداشت خبر داده و نوشت:«مهدی، خواهرزاده عزیزم، فردا (شنبه) در کنار قبر مادرت آرام می‌گیری. ولی مواظب باش، مشت و لگدها و کبودی‌ها و دماغ شکسته‌ات را که در بازداشتگاه امنیتی برتو وارد کردند از مادرت پنهان کنی.»

درباره هویت اشکذری گفته شده است که او متولد ۱۳۷۰ اهل اشکذر یزد و دانشجوی ایرانی بوده و در ایتالیا تحصیل می‌کرده که به دلیل درگذشت مادرش به ایران رفته و در اعتراضات تهران شرکت کرده است.


خبرگزاری تسنیم: سخنان عبدالحمید خلاف امنیت ملی است


خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفته است "اظهارات جدید عبدالحمید درباره بهائیان هم خلاف فقه است هم خلاف امنیت ملی!»


عبدالحمید گفته بود بهائی‌ها حقوق انسانی و حقوق شهروندی دارند و اگر حتی کسی خدا را هم قبول نداشته باشد، حقوق انسانی دارد. او همچنین از حکومت خواست بدون توجه به دین و مذهب، به مردم بها دهند. 

صحبت‌های عبدالحمید انتقادات زیادی را در رسانه‌های حکومتی برانگیخت. 

فراخوان جهانی حامد اسماعیلیون برای گذاشتن شاخه گل

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز PS752 در یک فراخوان عمومی برای گذاشتن شاخه گل بر مزار قربانیان جمهوری اسلامی در جهان فراخوان داد. 

اسماعیلیون در این فراخوان درخواست کرده است که روز شنبه ۱۷ دی‌ماه ( ۷ ژانویه) بر مزار تک تکِ قربانیان جمهوری اسلامی در جهان شاخه‌گلی گذشته شود. 

 دویچه وله فارسی

“شبکه حقوق بشر کردستان” روز دوشنبه ۱۲ دی (۲ ژانویه) در گزارشی از آخرین وضعیت جوانرود از افزایش شمار مجروحان مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به ۱۵ نفر  خبر داد. این افراد از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله با گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی نیروهای سپاه زخمی شده‌اند. در این گزارش آمده است که در دو روز گذشته به دنبال برگزاری مراسم چهلم جان‌باختگان اعتراضات مردمی جوانرود، نیروهای سپاه پاسداران در کلیه خیابان‌های این شهر حضور گسترده داشته و دست‌کم ۱۰ شهروند توسط ماموران اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. روز شنبه ۱۰ دی،‌ در جریان برگزاری مراسم چهلم هفت تن از کشته‌شدگان اعتراضات مردمی جوانرود یک جوان ۲۲ ساله به نام برهان الیاسی نیز در اثر تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.
روز یکشنبه ۱۱ دی کسبه و بازاریان جوانرود در اعتراض به سرکوب اعتراضات مردمی این شهر اعتصاب کردند.

یک معترض دیگر پس از آزادی موقت بر اثر شدت شکنجه درگذشت

بر اساس گزارش‌ها، مهدی زارع اشکذری، که «به دلیل شرکت در اعتراضات در ایران دستگیر شده و به دلیل شکنجه ساعاتی پس از آزادی موقت به کما رفته و پس از ۲۰ روز در بیمارستان جان باخته است.بر اساس گزارش‌ها، او از ناحیه صورت آسیب دیده و بینی و دندان‌هایش شکسته بوده است.گفته می‌شود که آقای اشکذری دانشجوی ایرانی بوده که در ایتالیا تحصیل می‌کرده و خبر کشته شدن او در رسانه‌های این کشور بازتاب پیدا کرده است.او متولد سال ۱۳۷۰ بوده و گفته می‌شود که به دلیل درگذشت مادرش به ایران رفته و در اعتراضات تهران هم شرکت کرده است.قرار بوده که خاکسپاری او دهم دی‌ماه در قبرستان اشکذر صورت گیرد.

یک خبرنگار دیگر بازداشت شد

روز گذشته ماموران امنیتی با حضور در خانه پدری «مهدی قدیمی» در فردیس کرج، این روزنامه‌نگار را بازداشت کردند. یکی از اعضای خانواده «مهدی قدیمی» در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره گفت، صبح دیروز حدود ۱۰ نفر مامور امنیتی با مراجعه به خانه، ضمن تفتیش اتاق و خودرو شخصی مهدی، موبایل و لپ‌تاپ او را ضبط کردند. به گفته این عضو خانواده مهدی قدیمی، دوربین مداربسته ساختمان محل سکونت آنها نیز از سوی ماموران امنیتی ضبط شده است. او همچنین گفته که مدتی پس از بازداشت مهدی، به دلیل اینکه ضابطان از تهران نیابت داشتند، این روزنامه‌نگار را به تهران منتقل کردند. او با بیان اینکه شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده مهدی قدیمی شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین است گفت، امروز با سند برای وثیقه به دادسرای اوین مراجعه شد که گفتند فعلاً زمانی برای تعیین قرار وثیقه مشخص نشده است.

گزارش آماری هرانا از اعتراضات سراسری تا روز یازدهم دی ماه

بازداشت موقت فوتبالیست‌های منتقد در ایران به بهانه حضور در پارتی

خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران، از بازداشت شماری از بازیکنان فعلی و پیشین یکی از تیم‌های فوتبال مطرح تهرانی خبر داد. این خبرگزاری یکشنبه ۱۱ دی مدعی شد بازیکنان بازداشتی شب گذشته «در یک پارتی مختلط در شهر دماوند» شرکت کرده‌ و برخی از آنها «در حالت غیرعادی ناشی از مصرف مشروبات الکلی» بودند. این خبرگزاری به اسامی بازداشت‌شدگان و تیم آنها اشاره‌ای نکرد.
سایت فرارو گزارش داده که تعداد بازیکنان بازداشتی چهار نفر و دو نفر از آن ها عضو تیم فوتبال استقلال تهران بوده اند.
تسنیم افزود که برخی از این بازیکنان در روزهای گذشته گفته بودند به نشانه همدردی با مردم، انگیزه‌ای برای شرکت در مسابقات و یا صحبت کردن درباره فوتبال ندارند. در جریان اعتراضات سراسری جاری، بسیاری از بازیکنان فوتبال در ایران در حمایت از معترضان، از سرکوب و بازداشت مردم معترض توسط دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی انتقاد کرده بودند.
در همین رابطه، فوتبالیست‌های سرشناس ایرانی مانند وریا غفوری، حسین ماهیتی، سروش رفیعی و کاوه رضایی نیز به‌دلیل موضعگیری پیرامون‌ خیزش سراسری مردم ایران و حمایت از بازداشت‌شدگان برای مدتی بازداشت شده و تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

حمایت دانشجویان از ویدا موحد

“یه روزی تنها ایستاده بود ولی الان همه هستند”؛ در حمایت از ویدا موحد؛ پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران – ۱۰ دی ۱۴۰۱