به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۱۵، ۱۴۰۱

نهضت آزادی ایران تلویحاً ایرانیان خارج از کشور را در خطر تبدیل شدن به آلت دست قدرت‌های بیگانه دانست

تاکنون جبهۀ ملی ایران به این ادعای نهضت آزادی و همچنین ملاقات اعضای خود با این گروه به منظور صدور بیانیه‌ای با چنین مضامینی از خود واکنش نشان نداده است.

تصویری از مهسا امینی در تظاهرات ایرانیان خارج از کشور 

نهضت آزادی ایران در نامۀ سرگشاده‌ای که برای اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران و همچنین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی فرستاده "جلوگیری از دیدار ساده و غیررسمی" شش تن از اعضای این گروه و جبهۀ ملی ایران را از سوی مأموران امنیتی این کشور مورد انتقاد قرار داده است.


نهضت آزادی در انتقاد خود یادآور شده است که مأموران امنیتی "قاعدتاً در جریان بوده‌اند" که هدف از این "دیدار ساده" "صدور بیانیه‌ای" خطاب به "جوانان و ایرانیان" خارج از کشور بوده تا "مبادا... به دام سوءاستفادۀ بیگانگان بیفتند" و به این ترتیب "دولت های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی" را  "به اعمال سیاست هایی مانند گسترش تحریم‌ها، مداخلۀ نظامی" علیه ایران و غیره تشویق بکنند.

نهضت آزادی در بیانیۀ خود ابراز تعجب و ناباوری کرده که "چرا نهادهای رسمی حاکمیتی با این مواضع مخالفت کرده" و از انجام دیدار اعضای این گروه و جبهۀ ملی برای صدور چنین بیانیه ای ممانعت به عمل آورده‌اند. بیانیۀ نهضت آزادی سپس می افزاید : "این اقدام نهادهای امنیتی در ممانعت از برگزاری آن نشست یک پیام صریح بیش ندارد : اصرار بر تداوم بحران" جاری کشور.  

نهضت آزادی ایران در پایان بیانیۀ خود ابراز امیدواری کرده است که شورای عالی امنیت ملی ایران در راستای وظایف خویش و با برخورد قانونی با آمران و مباشران واقعۀ تأمل‌برانگیز یاد شده [مأموران امنیتی] در جهت تأمین امنیت و منافع ملی عمل کند."

بیانیه نهضت آزادی ایران نمی گوید که چرا و با استناد به چه چیزی همبستگی "جوانان و ایرانیان خارج از کشور" را با مبارزات مردم ایران برای آزادی مصداق تبانی با قدرت‌های بیگانه و افتادن در دام آنان و یا تشویق این قدرت ها به مداخلۀ نظامی در ایران یا گسترش تحریم‌ها علیه این کشور دانسته است. تاکنون جبهۀ ملی ایران به این ادعای نهضت آزادی و همچنین ملاقات اعضای خود با این گروه به منظور صدور بیانیه‌ای با چنین مضامینی از خود واکنش نشان نداده است.

رادیو بین المللی فرانسه