به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۱۶، ۱۴۰۱

چهاردهمین جمعه اعتراضی سیستان و بلوچستان؛ شعار معترضان علیه استاندار امنیتی

 بازداشت بیش از صد شهروند بلوچ در روزهای گذشته توسط نیروهای حکومتی

معترضان بلوچ، جمعه 16 دی، چهاردهمین مشارکت گسترده خود در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی را ثبت کرده و با شعارهای ضدحکومتی به خیابان‌ها آمدند. شهروندان در زاهدان پس از برگزاری نماز جمعه در خیابان‌های این شهر حضور پیدا کرده و با شعار «استاندار بسیجی نمی‌خوایم» مخالفت خود را با انتصاب محمد کرمی، فرمانده سپاه پاسداران به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان ابراز کردند.

محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق ایران، یک‌شنبه 4 دی توسط دولت ابراهیم رئیسی به عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان برگزیده شد.

شهروندان بلوچ، با شعار «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر» در اطراف مسجد مکی زاهدان تجمع و راهپیمایی کردند.

معترضان همچنین با شعار «نه کولبری، نه سوخت‌بری، آزادی و برابری» همراهی خود را با معترضان کرد نشان دادند.

نمازگزاران در زاهدان، شعار «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» سر دادند.

معترضان با شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» پلاکاردهایی را با مضمون «نه سلطنت نه رهبری، دموکراسی برابری» حمل کردند.

منابع «العربیه فارسی» از حضور گسترده نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی در اطراف مسجد مکی و مصلی این مسجد که محل برگزاری نماز جمعه است خبر دادند.

زنان بلوچ در زاهدان نیز امروز با شعار «زن زندگی آزادی»، در خیابان‌های این شهر تظاهرات کردند.

اعتراض به «بازداشت‌های فله‌ای»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان در اظهاراتی بازداشت بیش از صد شهروند بلوچ در روزهای گذشته توسط نیروهای حکومتی را «بازداشت‌های فله‌ای» خواند و تصریح کرد، مردم «مذهبی و غیرمذهبی» ایران از عملکرد جمهوری اسلامی رضایت ندارند.

مولوی عبدالحمید، در خطبه‌های نماز جمعه مسجد مکی گفت، مقامات جمهوری اسلامی متوجه نارضایتی‌های اجتماعی هستند، اما اقدامی برای حل و فصل آن انجام نمی‌دهد.

او در این زمینه خاطرنشان کرد، تلاش حاکمیت برای سرکوب اعتراضات در سه ماه گذشته با شکست مواجه شده است.

اسماعیل‌زهی با اشاره به «شکاف بین دولت و مردم ایران»، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا «سیاست‌های داخلی و خارجی» خود را در راستای تحقق مطالبات مردم تغییر دهند.

زاهدان و دیگر شهرهای استان از آغاز اعتراضات سراسری در ایران پیوسته شاهد حضور اعتراضی مردم به‌ویژه در روزهای جمعه بوده که به «جمعه‌های اعتراضی» بلوچستان معروف شده است.

در تازه‌ترین اقدام نیروهای سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و همچنین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در چهار روز گذشته، به محلات مختلف شهر زاهدان یورش برده و دست‌کم 113 نفر را بازداشت کرده‌اند.

در جریان اعتراض شهروندان به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر 15 ساله بلوچ و در حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران به قتل حکومتی مهسا امینی، شهروندان زاهدان پس از ادای نماز جمعه در هشتم مهر به سوی کلانتری 16 این شهر تظاهرات کرده که با آتش سنگین سلاح‌های نظامی نیروهای امنیتی مواجه شدند.

بنا به گزارش نهادهای حقوق بشری بلوچستان، در این حادثه بیش از 100 نفر از تظاهرکنندگان مسالمت‌جوی بلوچ با شلیک سلاح جنگی کشته شدند.