به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۱۲، ۱۴۰۱

مرگ یک معترض بر اثر «صدمات ناشی از شکنجه» پس از آزادی موقت

 

خبرگزاری «هرانا» گزارش داده است، از آغاز اعتراضات سراسری جاری در 26 شهریور تا یکشنبه 11 دی، نیروهای حکومتی دست‌کم‌ 512 نفر را به قتل رسانده‌اند

بر اساس گزارش کاربران رسانه‌های اجتماعی، یک معترض ایرانی که در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی بازداشت شده بود، بر اثر صدمات ناشی از شکنجه توسط نیروهای حکومتی جان خود را از دست داد.


این گزارش‌ها افزوده‌اند، این شهروند اهل یزد چند ساعت پس از آزادی موقت وارد کما شده و پس از 20 روز جان خود را از دست می‌دهد.


زارع‌ دانشجوی دانشگاه بلونیا در ایتالیا بود. کاربران رسانه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند که او برای شرکت در مراسم ختم مادرش به ایران بازگشته بود.


گفته می‌شود او در جریان اعتراضات سراسری در شهر تهران بازداشت شده و پس از شکنجه توسط نیروهای حکومتی، از ناحیه صورت مورد آسیب جدی قرار گرفته بود.


پیکر او شنبه 10 دی، یک روز پس از این‌که به خانواده‌اش تحویل داده شد، در شهر اشکذر یزد خاکسپاری شد.


پیشتر سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، یکشنبه 27 آذر، با انتشار اطلاعیه‌ای از جان‌باختن محمد حاجی‌ رسول‌پور، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات ضدحکومتی در بوکان، خبر داد. به گفته هه‌نگاو، حاجی رسول‌پور، بر اثر شکنجه در زندان مرکزی بوکان به کما رفته بود و پس از چند روز در اثر «شدت جراحات وارده» در بیمارستان «قلی‌پور» بوکان جان‌باخت.


خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، حدود سه ماه گذشته، با قتل مهسا (ژینا) امینی توسط پلیس گشت ارشاد آغاز و به سرعت به اعتراضات گسترده در سراسر کشور تبدیل شد.


خبرگزاری «هرانا» گزارش داده است، از آغاز اعتراضات سراسری جاری در 26 شهریور تا یکشنبه 11 دی، نیروهای حکومتی دست‌کم‌ 512 نفر را به قتل رسانده‌اند.