به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۱۵، ۱۴۰۱

خامنه‌ای پشت آتش‌به‌اختیارهایش را خالی کرد؛ عاملان مسموم‌سازی به اشد مجازات برسند

 خامنه ای برخلاف گذشته‌ از کلیدواژه «دشمن» استفاده نکرد و گفت لابد دست‌هایی در کار است

در حالی‌ که مقام‌های حکومتی و نهادهای امنیتی در تلاش‌اند مسمومیت‌های زنجیره‌ای دختران را به «دشمنان» نسبت دهند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دخالت افراد و گروه‌های وابسته به نظام در این مسئله را تلویحا تایید کرد و از مسئولان امنیتی و انتظامی خواست که «عاملان و مسببان» را به «اشد مجازات» برسانند.


علی‌ خامنه‌ای که به واکنش دیرهنگام به رویدادهای مهم اجتماعی شهرت دارد، صبح دوشنبه ۱۵ اسفند، سه ماه پس از آغاز مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ایران، به این موضوع واکنش نشان داد و از مسئولان خواست این مسئله را «به‌جد تعقیب کنند».


رهبر جمهوری اسلامی ایران مسمومیت دانش‌آموزان را «مهم» خواند و افزود: «اگر واقعا دست‌هایی در کار باشد و افرادی، گروه‌هایی در این زمینه دخالت داشته باشند، این جنایت بزرگ و غیرقابل‌اغماضی است.»


علی خامنه‌ای در سخنان روز دوشنبه‌، برخلاف واکنش‌ها و سخنان گذشته‌اش، از کلیدواژه «دشمن» استفاده نکرد و با تایید تلویحی دست داشتن گروه‌های تندرو در این ماجرا گفت: «اگر کسانی در این کار دست دارند که لابد دارند، بلاشک به نحوی باید این مسئله را دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی مسئول دنبال و سررشته این جنایت را پیدا کنند.»


رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه، از نهادهای امنیتی خواست مسببان و عاملان را به اشد مجازات برسانند. او افزود: «کسانی اگر محکوم شدند، عفوی هم درباره این‌ها وجود نخواهد داشت و حتما باید مجازات شوند.»


خامنه‌ای مجازات عاملان مسموم‌سازی دانش‌آموزان را مایه عبرت دیگران دانست و گفت: «این جنایتی در حق معصوم‌ترین عناصر یک جامعه یعنی کودکان است و موجب رعب و ناامنی جامعه و خانواده‌ها می‌شود.»


رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی ادعای دفاع از حقوق کودکان را مطرح کرد که به‌تازگی در «جشن تکلیف» دختران ۹ ساله خطاب به آنان گفته بود: «شما دیگر بچه نیستید و باید دیگران را به راه راست هدایت کنید.» بسیاری از فعالان حقوق کودکان سخنان خامنه‌ای را نقض آشکار حقوق کودکان دانستند.


خامنه‌ای پس از حضور گسترده دانش‌آموزان در خیزش انقلابی اخیر، از نهادهای امنیتی خواست آنان را «تنبیه» کنند.


گزارش‌های میدانی و رسانه‌ای نشان می‌دهد ماجرای مسموم‌سازی دانش‌آموزان که از اوایل آذرماه از قم شروع شد، به‌سرعت در حال گسترش به شهرهای ایران است. حساب ۱۵۰۰ تصویر شامگاه یکشنبه اعلام کرد دست‌کم ۳۰۰ مدرسه در نقاط مختلف ایران در روز یکشنبه هدف حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند.


برای فعالان مدنی و گروه‌های مردمی باورپذیر نیست که نهادهای امنیتی تاکنون نتوانسته باشند عاملان مسموم‌سازی را شناسایی کنند. سیگنال‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه گروه‌های افراطی این اقدام را باهدف خانه‌نشین کردن دختران انجام می‌دهند. با این حال مقام‌های حکومتی ادعا می‌کنند که این حملات را عوامل خارج از کشور هدایت می‌کنند.


در نقطه مخالف، فعالان مدنی و سازمان‌های حقوق بشری‌ قرار دارند که می‌گویند پیدا کردن عاملان این جنایت برای نهادهای امنیتی کار سختی نیست؛ مگر اینکه برای امتناع از معرفی و مجازات آنان اراده‌ای در کار باشد. بسیاری از مردم نیز بر این باورند که سازمان‌دهی این حملات شیمیایی را آتش‌به‌اختیارهای علی خامنه‌ای و فداییان او برعهده دارند.


فعالان زنان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، اتحادیه آزاد کارگران، کانون صنفی معلمان و بسیاری دیگر از گروه‌های مدنی و تشکل‌های صنفی از عموم مردم دعوت کرده‌اند در اعتراض به حملات شیمیایی به دختران دانش‌آموز و دانشجو، روز سه‌شنبه هشتم مارس (۱۶ اسفند) به مناسبت روز جهانی زن به خیابان‌ها بیایند و تجمع اعتراضی برگزار کنند.

ایندیپندنت فارسی