به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۹، ۱۴۰۱

مسیح علینژاد جایزه چهره‌های برتر «زن سال» مجله تایم را دریافت کرد

 

از مسیح علینژاد روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در کنار ۱۱ زن دیگر، در مراسم زن سال مجله تایم تقدیر شد.

هفته پیش صدای آمریکا به نقل از تایم گزارش داد که مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، از سوی مجله تایم در فهرست ۱۲ نفره چهره‌های برتر «زن سال» ۲۰۲۳ قرار گرفت.


تایم درباره انتخاب این زنان نوشت: این ۱۲ زن که در فهرست امسال معرفی شده‌اند از اطراف جهان می‌آیند و تاثیر قابل توجهی در جوامع و رشته خود داشته‌اند، از کنشگری و کار دولتی گرفته تا ورزش و هنر.


دیگر چهره‌های این لیست کیت بلانشت بازیگر سینما، مگان راپینو فوتبالیست، اولنا شِوچنکو فعال حقوق زنان در اوکراین، راملا علی بوکسور، عایشه صدیقه مدافع حقوق بشر، آنجلا بَسِت بازیگر، کویینتا برانسون نویسنده، ماکیکو اونو مدیر کسب و کار، ورونیکا کرو سانچز فعال حقوق زنان و آنیله فرانکو وزیر برابری نژادی برزیل حضور داشتند.


مسیح علینژاد ساعتی قبل از دریافت این جایزه در توئیتی نوشت:‌ قهرمانان واقعی‌من، دختران و زنان ایران هستند که مشهور نیستند و عکس‌هایشان بر روی هیچ مجله‌ای نیست، اما در قلب ایران، حکومت داعشی جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشند. قهرمانان من دخترانی هستند که چشمهایشان را برای انقلاب زن زندگی آزادی از دست دادند. غزل، نیلوفر، الهه. قهرمانان من مادران دادخواه‌اند که حکومت جگرگوشه‌هایشان را کشت اما کوتاه نمی‌آیند و حتی به جرم دادخواهی در زندان‌اند، ناهید شیرپیشه... قهرمانانمان، نوجوانان شجاعی که روسری‌هایشان در قلب یک حکومت داعشی آتش می زنند را تنها نگذاریم و از مبارزه بر حقشان دفاع کنیم.


هفته پیش مسیح علینژاد درباره این انتخاب به صدای آمریکا گفت: «از قرارگیری نامم در لیست زن سال مجله تایم حس دوگانه‌ای دارم که تلفیقی از شادی و غم است... دیدن تصاویر دختران و مادران رنج کشیده در ایران، به من اجازه نمی‌دهد که از این رخداد احساس شادی کنم اما می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم تا امتداد صدای مردم رنج کشیده ایران باشم.»


او در سال ۹۵ کارزاری به نام «آزادی‌های یواشکی» علیه حجاب اجباری راه‌اندازی کرد که در آن ویدئوهایی را که زنان ایرانی بدون حجاب از خود برایش می‌فرستادند، منتشر می‌کرد.


فعالیت‌های مسیح علینژاد علیه حجاب اجباری از سوی برخی به «دیوان برلین» تشبیه شده است.خانم علینژاد ارتباطش را «از طریق ویدئو و رسانه‌ها» با ایران حفظ کرده و اعتراضات مردم ایران را یک «انقلاب» می‌داند.


این روزنامه‌نگار شناخته‌شده بارها هدف «ترور» و «آدم‌ربایی» از سوی جمهوری اسلامی قرار گرفته است.