به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۱۳، ۱۳۸۹

 نظر يک "آيت ‌الله" در مورد کاشت ناخن و تاتو
ايسنا، آيت‌الله العظمى صافى گلپايگانى نظر خود را در مورد حكم كاشت ناخن و تاتوى لب يا ابرو براى زنان، اعلام كرد.  
متن سوالات مطروحه و پاسخ‌هاى ارائه شده توسط اين مرجع تقليد به شرح زير است:
الف) سوال: کاشتن ناخن براى زنان چه حکمى دارد؟
جواب: کاشتن ناخن به صورتى که براى وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد ولى چنانچه شخصى مرتکب اين عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعى را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبيره انجام شود و احتياطا تيمم هم کند.

ب) سوال: تاتو کردن لب يا ابرو چه حکمى دارد؟
جواب: اگر عمل مذکور مانع از رسيدن آب وضو و غسل به پوست نباشد، مانعى ندارد ولى چون آرايش محسوب مي‌شود، لازم است از نامحرم پوشانده شود.
پایان
*****

                    اطلاعات فقهی  
س_ جبيره چيست؟
ج ـچيزي كه با آن زخم و شكستگي را مي بندند و دوايي كه روي زخم و مانند آن مي گذارند جبيره ناميده مي شود.

س _ اگر در يكي از اعضاي وضو زخم با دمل و يا شكستگي باشد و آب براي آن ضرر داشته باشد چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ چنانچه روي آن باز و آب براي آن ضرر ندارد بايد به طور معمول وضو گرفت.

س _ اگر زخم يا دمل يا شكستگي در صورت و دستهاست و روي آن باز و ريختن آب روي آن نيز ضرر دارد چگونه بايد وضو گرفت؟
ج ـ چنانچه كشيدن دست تر به آن ضرر ندارد بنا بر احتياط واجب دست تر بر آن بكشد.

س _ اگر دست تر كشيدن بر روي زخم ضرر داشت و يا زخم نجس است و نمي شود آن را آب كشيد چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ ‌بايد اطراف زخم را از بالا به پائين بشوید و بنا بر احتياط واجب پارچه پاكي روي زخم بگذارد و دست تر روي آن بكشد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نيست بايد اطراف زخم را بشويد و بنا بر احتياط مستحب تيمم نيز بنمايد.


س _ وقتي كه زخم دمل يا شكستگي در جلوي سر يا روي پاها مي باشد و روي آن باز و مسح نيز نتوانيم انجام داد چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ بايد پارچه پاكي روي آن بگذارد و روي پارچه را با تري آب وضو كه در دست مانده مسح كند.

س _ اگر زخم يا دمل يا شكستگي در جلوي سر يا روي پا طوري باشد كه گذاشتن پارچه نيز ممكن نباشد چگونه بايد عمل نمود؟
ج ـ اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد مسح لازم نيست و بنا بر احتياط بايد بعد از وضو تيمم نيز بنمايد.