به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۲۶، ۱۳۸۹

           نیویورک تایمز:
استاکس نت طرح آمریکا و اسرائیل بود

ایران تا قبل از سال ۲۰۱۵ میلادی نخواهد توانست به بمب اتمی دست یابد
 روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که کرم کامپیوتری استاکس نت پروژه مشترک آمریکا و اسرائیل برای از کار انداختن برنامه غنی سازی اورانیوم ایران بوده است.
نیویورک تایمز در شماره یکشنبه (۱۶ ژانویه) به نقل از منابع ناشناس خود می نویسد که اسرائیل استاکس نت را در مرکز اتمی دیمونا در این کشور و بر روی سانترفیوژهای مشابه ای که ایران از آنها در تاسیسات نطنز استفاده می کند، با موفقیت آزمایش کرده بود.
این روزنامه به نقل از یک کارشناس اطلاعاتی هسته ای آمریکایی نوشت: "این کرم به علت آنکه اسرائیل ها آن را امتحان کرده بودند، موثر بوده است."
این در حالیست که دولت اسراییل یا آمریکا هیچگاه به طور رسمی دست داشتن در انتشار استاکس نت را تایید نکرده است.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در اواخر ماه نوامبر گذشته در یک کنفرانس خبری در تهران خرابکاری در تعدادی از دستگاه های غنی سازی اورانیوم کشورش را تایید کرده، اما گفته بود که مشکل برطرف و راه های خرابکاری در آینده بسته شده است.
اما علی اکبرصالحی، سرپرست وزارت امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، پیشتر آسیب استاکس نت به برنامه هسته ای تهران را دروغ پردازی توصیف کرده و گفته بود که این کرم اینترنتی با در بسته روبرو شد و متخصصان ایرانی جلوی آن را گرفتند.
طی روزهای اخیر مقام های ارشد آمریکایی و اسرائیلی گفته اند که بروز برخی مشکلات و تحریم های بین المللی دستیابی ایران به سلاح اتمی را به تاخیر انداخته است.
ایران با رد این اتهام بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود تاکید دارد.
بنا بر گفته های کارشناسان کامپیوتر متخصصان هسته ای غنی سازی و مقام های سابق دولتی تلاش مخفیانه برای به وجود آوردن استاکس نت یک پروژه مشترک آمریکایی ها و اسراییلی ها بود که آلمان ها و بریتانیایی با اطلاع قبلی یا به طور ناآگاهانه به آن کمک کردند
نیویورک تایمز
مئیر داگان، رئیس سابق سازمان اطلاعاتی اسرائیل، که دوره ماموریتش به تازگی پایان یافته در پارلمان (کنست) گفته بود: "مجموعه مشکلاتی که در روند فعالیت ‌های هسته ‌ای ایران پیش آمده است، پیشرفت این فعالیت‌ها را کند کرده و این کشور هنوز فاصله زیادی با دستیابی به سلاح های هسته‌ای دارد."
به گفته وی، ایران تا قبل از سال ۲۰۱۵ میلادی نخواهد توانست به بمب اتمی دست یابد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز این هفته در سفرش به امارات متحده عربی، بدون این که به طور صریح از علت خاصی نام ببرد با استناد کلی به تحریم ها و نظرات کارشناسان "پسرفت" در برنامه اتمی ایران را خبر خوبی برای منطقه دانسته بود که به گفته وی زمان بیشتری برای حل و فصل مناقشه هسته ای فراهم کرده است.
به گزارش نیویورک تایمز، حمله استاکس نت به سیستم کامپیوتری تاسیسات نطنز به طور کامل موفقیت آمیز نبوده، اما سال گذشته بخش های از آن را از کار انداخت.
آژانس بین المللی انرژی اتمی سال پیش گزارش داده بود که ایران در روز ۱۶ نوامبر غنی سازی در نطنز را متوقف کرد، اما در ۲۲ نوامبر آنرا از سر گرفت. بازرسان آژانس علت این توقف را توضیح ندادند.
نیویورک تایمز می گوید که سازمان های اطلاعاتی آمریکا در پروژه هدف قرار دادن برنامه غنی سازی ایران، احتمالا با بررسی یک سیستم کنترل صنعتی ساخت شرکت آلمانی زیمنس به ضعف های آن سیستم پی برده اند.
کارشناسان زیمنس پیش از این تایید کرده بودند که استاکس نت یکی از سیستم‌های کنترل صنعتی این شرکت به نام اسکادا را هدف قرار داده است.
اسکادا در کارخانه های تولیدی، نیروگاه‌های برق ، تصفیه‌ خانه‌های آب، صنایع نفت و گاز و برخی از آزمایشگاه های پیشرفته نیز استفاده می شود.
به گزارش نیویورک تایمز، کارشناسان اتمی آمریکایی و متخصصان زیمنس در سال ۲۰۰۸ طی طرحی تحقیقاتی با هدف جلوگیری از حملات احتمالی سایبری به "آزمایش ملی آیداهو" که از مراکز اتمی بزرگ ایالات متحده است، به دقت نقاط ضعف سیستم کنترل صنعتی ساخت زیمنس را بررسی کرده بودند.
بر اساس تحقیقات شرکت کامپیوتری سیمانتک، استاکس نت می تواند به نرم افزار تبدیل فرکانس سانتریفوژهایی حمله کند که با فرکانس ۶۰۰ هرتز یا بالاتر کار می کنند. از این گونه سانتریفوژها بیشتر برای غنی سازی اورانیوم استفاده می شود.